dc.contributor.author | Boman, Birgitta | |
dc.contributor.author | Palmquist, Gunilla | |
dc.date.accessioned | 2015-10-08T13:51:26Z | |
dc.date.available | 2015-10-08T13:51:26Z | |
dc.date.issued | 2015-10-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40748 | |
dc.description.abstract | Syfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares uppfattningar av den senaste läroplanen för grundsärskolan, Lgrsä11, inriktning grundsärskola, med tyngdpunkt på lärande, måluppfyllelse och bedömning. Konsekvenserna av de förändringar som detta nya styrdokument innebär för grundsärskolan problematiseras utifrån följande frågeställningar:
1. På vilket sätt uppfattar och beskriver lärare i grundsärskolan den nya läroplanen, Lgrsä11, och de förändringar som denna innehåller i förhållande till Lpo94?
2. Hur resonerar de kring den nya läroplanens syn på lärande, kunskapskrav, måluppfyllelse och bedömning vad gäller elever i grundsärskolan?
3. Vilka fördelar respektive nackdelar uppfattar lärare att den nya läroplanen har inneburit för dessa elever och särskilt vad gäller deras lärande, prestationer och delaktighet i skolan.
4. Innebär förändringarna ett steg närmare visionen om ”en skola för alla” eller vilka svårigheter respektive dilemman beskriver lärarna?
Teori: Studiens teoretiska ansats tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv där bland annat begreppen lärande och samspel är centrala. Studien utgår även från det specialpedagogiska dilemmaperspektivet, där fokus är att studera vilka olika perspektiv som läggs på problem. Benämningen dilemmaperspektivet står för att det finns vissa grundläggande dilemman, motsättningar, som i egentlig mening inte går att lösa.
Metod: Studien bygger på en fenomenologisk metodansats med kvalitativa forsknings-intervjuer som undersökningsmetod. I undersökningen ingår tio lärare som undervisar i grundsärskolan, inriktning grundsär. Intervjuerna har varit halvstrukturerade och har analyserats utifrån en abduktiv ansats och tolkats hermeneutiskt.
Resultat: Studiens resultat visar att lärarna uppfattar olika dilemman som finns inbyggda i skolans styrdokument bl.a. läroplanen. Några av de dilemman som särskilt diskuteras i denna studie är:
• Fasta kunskapskrav kontra efter var och ens förutsättningar
• En likvärdig bedömning?
• Betyg i grundsärskolan?
• Omsorg kontra kunskap
• En skola för alla? | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15 IPS02 SLP600/LLU600 | sv |
dc.subject | grundsärskola | sv |
dc.subject | läroplan | sv |
dc.subject | Lgrsä11 | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | måluppfyllelse | sv |
dc.subject | kunskapskrav | sv |
dc.subject | bedömning | sv |
dc.subject | delaktighet | sv |
dc.subject | ”en skola för alla” | sv |
dc.title | Tydlig men ändå diffus. Grundsärskolelärares uppfattningar om grundsärskolans nya läroplan, Lgrsä11 | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |