Show simple item record

dc.contributor.authorBoman, Birgitta
dc.contributor.authorPalmquist, Gunilla
dc.date.accessioned2015-10-08T13:51:26Z
dc.date.available2015-10-08T13:51:26Z
dc.date.issued2015-10-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40748
dc.description.abstractSyfte: Studiens övergripande syfte är att beskriva lärares uppfattningar av den senaste läroplanen för grundsärskolan, Lgrsä11, inriktning grundsärskola, med tyngdpunkt på lärande, måluppfyllelse och bedömning. Konsekvenserna av de förändringar som detta nya styrdokument innebär för grundsärskolan problematiseras utifrån följande frågeställningar: 1. På vilket sätt uppfattar och beskriver lärare i grundsärskolan den nya läroplanen, Lgrsä11, och de förändringar som denna innehåller i förhållande till Lpo94? 2. Hur resonerar de kring den nya läroplanens syn på lärande, kunskapskrav, måluppfyllelse och bedömning vad gäller elever i grundsärskolan? 3. Vilka fördelar respektive nackdelar uppfattar lärare att den nya läroplanen har inneburit för dessa elever och särskilt vad gäller deras lärande, prestationer och delaktighet i skolan. 4. Innebär förändringarna ett steg närmare visionen om ”en skola för alla” eller vilka svårigheter respektive dilemman beskriver lärarna? Teori: Studiens teoretiska ansats tar sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv där bland annat begreppen lärande och samspel är centrala. Studien utgår även från det specialpedagogiska dilemmaperspektivet, där fokus är att studera vilka olika perspektiv som läggs på problem. Benämningen dilemmaperspektivet står för att det finns vissa grundläggande dilemman, motsättningar, som i egentlig mening inte går att lösa. Metod: Studien bygger på en fenomenologisk metodansats med kvalitativa forsknings-intervjuer som undersökningsmetod. I undersökningen ingår tio lärare som undervisar i grundsärskolan, inriktning grundsär. Intervjuerna har varit halvstrukturerade och har analyserats utifrån en abduktiv ansats och tolkats hermeneutiskt. Resultat: Studiens resultat visar att lärarna uppfattar olika dilemman som finns inbyggda i skolans styrdokument bl.a. läroplanen. Några av de dilemman som särskilt diskuteras i denna studie är: • Fasta kunskapskrav kontra efter var och ens förutsättningar • En likvärdig bedömning? • Betyg i grundsärskolan? • Omsorg kontra kunskap • En skola för alla?sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS02 SLP600/LLU600sv
dc.subjectgrundsärskolasv
dc.subjectläroplansv
dc.subjectLgrsä11sv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectmåluppfyllelsesv
dc.subjectkunskapskravsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subject”en skola för alla”sv
dc.titleTydlig men ändå diffus. Grundsärskolelärares uppfattningar om grundsärskolans nya läroplan, Lgrsä11sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record