Har de lärt sig? En dokumentstudie, ur ett organisatoriskt lärande perspektiv på två svenska kommuner som genomgått korruptionsskandaler
Abstract
Syfte: Syftet med mitt arbete är att ta reda på om ett organisatorisk lärande ägt rum i två svenska kommuner.
Metod: En kvalitativ fallstudiedesign med styrdokument och revisionsrapporter samt citat ur intervjuer som empiri.
Teoretisk referensram: Studiens teoretiska del bygger på teorier om organisatoriskt lärande med fokus på Peter Senge fem inlärningsprinciper.
Slutsats: Det går inte att ge ett starkt svar, även om det blir ett ja-svar, på om Motala kommun och Göteborgs kommun har genomgått ett organisatoriskt lärande. Detta beror till stor del på vald metod samt huvuddelen i valda teorin. I slutdiskussionen argumenteras för dessa resultat samt varför det blev så.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015-10-09Author
Haga, Angelica
Keywords
organisatoriskt lärande
skandaler
korruption
temalärande
gemensamma visioner
systemtänkande
tankemodeller
personligt mästerskap
Language
swe