iPad i skolan - ändrar den lärarnas undervisningssätt? En studie av Eslövs kommun
iPad in school – are teachers shifting their practices? A study of a municipality in Sweden
Abstract
Modern teknik i en 1-1 miljö med iPad blir allt mer populärt i den svenska skolan. Studier som genomförts, både nationella och internationella, visar att lärarnas undervisningssätt har förändrats. Syftet med denna studie var att undersöka om samma fenomen är synligt i Eslövs kommun, vilken påbörjade en 1-1-satsning med iPad för lärare och elever i klasserna 4-9 år 2013. Satsningen beräknas vara färdig 2015, men utbildningsbehovet av personal beräknas kvarstå. Studien visar en stor ökning jämfört med tidigare forskning; 93 procent av lärarna uttrycker att de har förändrat sitt sätt att undervisa, jämfört med 64 procent i en tidigare stu-die. Metoden för studien är en triangulering av enkät, observation och intervju, vilka har an-vänts för att undersöka på vilket sätt undervisningen har förändrats, men även hur det kan komma att påverka framtidens lärande och skola.
Har iPad egentligen revolutionerat undervisningen och förändrat den? Lärarna upplever att det är så, men resultatet av studien visar att undervisningen egentligen inte är ny, bara mer varierad än tidigare. Materialet från trianguleringen visar att verktyget iPad på flera sätt har möjliggjort att multimodalitet (fler former av text, exempelvis film, bilder och ljud) införts på en bredare front. Lärare som aktivt använder iPad, använder olika textformer när de undervi-sar, och deras elever får använda fler textformer att visa sin kunskap på, vilket ökar chansen för djupinlärning. Troligtvis är det en förmåga som är användbar i framtiden.
Uppsatsen visar på ojämnhet i grundskolans utbildning. Eftersom vissa lärare använder iPad mycket och arbetar multimodalt, medan andra lärare använder verktyget ytterst sparsamt eller inte alls åskådliggör uppsatsen att det finns en ojämnhet i utbildningen. En likvärdig skola bör vara viktigt att diskutera när man planerar för framtidens skola.
Degree
Student essay
Other description
Has implementing iPads in a 1-1 environment in schools changed the teachers’ practices? Studies conducted in Great Britain, Denmark and Sweden all points in the direction men-tioned above. The aims of this study were to see if the same results could be seen in Eslöv, a municipality in southern Sweden. Furthermore the aim was to investigate how the teachers practice had changed, and what it would mean to future school plans.
The study is designed on a triangulation of methods, questioners (teachers and students), classroom observation and semi-structured interviews with five teachers. The theoretical frame of the study is within the sociocultural perspective on learning. The result shows among other things that teachers experience that they are using new practices with iPad; 93 percent of the teachers in Eslöv think that they are using new practices, compared with 64 percent, in the Swedish study from the municipality of Gislaved. In reality most of the teachers practices where unchanged, but with the iPad, teacher´s are more variable and they used a variety of tools during lessons.
The study also acknowledges that teachers working with the iPad have a more multimodal approach (using different formats of text; movies, pictures and audio) both in their own prac-tice and in the ways their students demonstrate their knowledge. Multimodal teaching helps students evolve from surface learning to deep learning. The study also points at inequalities among students after the iPad roll out. Some teachers are frequently using the iPad as a tool for multimodality and deep learning, others are not using the iPad at all. This could lead to big gaps and unevenness among the students in Eslöv, which is important to discuss further.
View/ Open
Date
2015-10-12Author
Englund, Monika
Keywords
skolutveckling
digitala verktyg
iPad
undervisning
multimodalitet
pedagogik
undervisningssätt
ojämlikhet
likvärdighet
förändring
lärare
skola
Series/Report no.
2015:039
Language
swe