Visa enkel post

dc.contributor.authorAzad, Hessam
dc.contributor.authorElebring, Malin
dc.date.accessioned2015-10-14T09:05:50Z
dc.date.available2015-10-14T09:05:50Z
dc.date.issued2015-10-14
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40773
dc.descriptionDynamic capability is a capacity that has been considered to be increasingly important in organizations. Dynamic capability contributes to a stronger ability for organizations to adapt to changing environments and dynamic features contributing to increased efficiency, competitiveness and flexibility. This thesis focuses on exploring the role played by dynamic capability in the development of a digital strategy. We conducted a interpretive study of a Swedish Energy company. As with the entire Nordic energy market, the organization is facing the challange of implementing a digital strategy to meet the so called ”Nordic End User Market”. This strategy will involve significant changes in customer communications, internal processes and corporate decisions. Most importantly, it is expected to influence and challenge the organization’s dynamic capabilities. The conclusions presented emphasizes that dynamic capability can assume the role of ”speed promoter” of a digital strategy and thus contribute to greater success in the digital strategy itself. The role of speed promoter includes speed of products launches, speed of decision making and speed of network formation and adaptation. Dynamic capability can also assume the role of a mechanism for the dissemination of knowledge, since dynamic capability promotes an organization’s use of its own resources and thus their own knowledge.sv
dc.description.abstractDynamisk kapabilitet är en egenskap som blivit att betrakta som alltmer viktig hos organisationer. Dynamisk kapabilitet bidrar till en starkare förmåga, för organisationer, att anpassa sig i föränderliga miljöer och dynamiska funktioner bidrar till ökad effektivisering, konkurrenskraft och flexibilitet. I digitala strategier blir dynamisk kapabilitet särskilt aktuell, då dynamisk kapabilitet kan verka främjande för den viktigaste dimensionen i en digital strategi – hastighet. Hastighet avser såväl hastighet i nätverksbildning och anpassning som hastighet i produktlansering och beslutsfattande. Denna uppsats fokuserar på att undersöka dynamisk kapabilitet vid framtagandet av en digital strategi. Vi genomförde en interpretativ studie hos ett svenskt energibolag. I likhet med hela den nordiska energimarknaden står de inför utmaningen att implementera en digital strategi för att möta den så kallade ”Nordiska slutkundkundsmarknaden”. Denna strategi kommer att innebära betydande förändringar i såväl kundkommunikation som i interna processer och koncerngemensamma beslut. Framförallt förväntas den påverka och utmana organisationens dynamiska kapabiliteter. De slutsatser som presenteras framhåller att dynamisk kapabilitet kan anta rollen som hastighetsfrämjande i en digital strategi och således bidra till ökad framgång i den digitala strategin i sig. Dynamisk kapabilitet kan även anta rollen som en mekanism för spridning av kunskap, då dynamisk kapabilitet främjar en organisations nyttjande av egna resurser och således sin egen kunskap.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2015:023sv
dc.subjectdigital strategisv
dc.subjectdynamisk kapabilitetsv
dc.subjectnordisk slutkundsmarknadsv
dc.titleBetydelsen av dynamisk kapabilitet vid utveckling av en digital strategi En fallstudie av Nordisk slutkundsmarknad i Sverigesv
dc.title.alternativeThe importance of dynamic capability in developing a digital strategy A case study of the Nordic End User Market in Swedensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post