Show simple item record

dc.contributor.authorBergvall, Magnus
dc.date.accessioned2015-10-19T08:53:28Z
dc.date.available2015-10-19T08:53:28Z
dc.date.issued2015-10-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40825
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien var att undersöka några lärares och elevers uppfattningar om motivationens betydelse för lärandet i matematik. Studien fokuserade på lärare och elever som var verksamma på högstadiet. Teori: När studien var genomförd föll valet att koppla den till Ryans och Decis (2000) teori, Self-determination theory, dvs. självbestämmandeteorin. Enligt författarna utgår teorin från de tre behoven autonomi, kompetens och tillhörighet. Ju mer självbestämmande en individ har att utföra något, ju större motivation känner individen. Ryan och Deci menar vidare att motivation kan delas in i inre- och yttre motivation. Inre motivation är den inre drivkraften hos en individ, dvs. man gör något för man känner lust, tycker om det eller att man vill lära sig nya saker. Självbestämmande är en stor del av den inre motivationen. Yttre motivation är däremot mer kontrollerande än den inre motivationen och är kopplad till belöningar som exempelvis betyg. Metod: Studien har byggt på en kvalitativ metod med intervjuer som var halvstrukturerade. En kvalitativ studie gjorde att jag kunde få förståelse för elevers och lärares uppfattning om vad motivation är och hur man kan arbeta med elever som har matematiksvårigheter. Jag valde att intervjua fem lärare som arbetar med elever som har svårigheter i matematik. Den andra gruppen bestod av åtta elever som går i årskurs 8 och har svårigheter i matematik. Resultat och diskussion Resultatet visar hur lärarna uppfattar att de motiverar sina elever och hur eleverna uppfattar att de på bästa sätt blir motiverade. Resultatet visar vidare att motivationen har stor betydelse för elever som har matematiksvårigheter. Några elever blir motiverade genom att få bra resultat på prov och några genom att få betyg, dvs. yttre motivation. Det flesta eleverna blir motiverade av att de känner att de lyckas med sina studier dvs. de blir inre motiverade. Det gäller att läraren hittar elevens inre motivation, drivkraft för att eleven ska prestera bra i skolan. En annan faktor som har stor betydelse, är att läraren skapar en god relation till eleven för att få ett bra resultat.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15-IPS-19 SPP600sv
dc.subjectsjälvbestämmandeteorinsv
dc.subjectinre- och yttre motivationsv
dc.subjectmatematiksvårighetersv
dc.titleStarta motorn och hitta drivkraftensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record