Kategoriskt och relationellt perspektiv. En fenomenografisk studie av fyra specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling
Abstract
Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras uppfattningar harmonierar med, inom forskningsfältet, dokumenterade framgångsfaktorer. Frågeställningar:
• Hur uppfattar specialpedagogerna sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling på skol-, grupp- och individnivå?
• Vad i uppfattningarna kan kopplats till ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv?
Teori: Ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv (Persson, 2011) på specialpedagogik utgör den teoretiska utgångspunkten i studien. Vidare beskrivs litteratur och forskning inom området läs och skriv.
Metod: Ansatsen är fenomenografisk och genomsyrar så väl insamling av empiri och analys av resultat. Insamlingsmetoden är intervju. Genom analys av utsagor identifieras uppfattningar och bakomliggande perspektiv.
Resultat: Resultatet visar att specialpedagogerna arbetar på alla nivåer i organisationen (skol-, grupp- och individnivå), men det varierar i vilken omfattning. I stort kan deras arbete med elever läs- och skrivutveckling kopplas till ett relationellt perspektiv, även om ett kategoriskt perspektiv föreligger. Ett kategoriskt perspektiv blir främst synligt då specialpedagogerna arbetar på individnivå t.ex. med pedagogisk utredning eller med undervisning direkt med elever utanför klassrummet. Det relationella perspektivet är märkbart på flera sätt; främst då specialpedagogerna arbetar utifrån ett helhetsperspektiv på olika nivåer i verksamheten, då samtalets och den organiserade handledningens betydelse lyfts fram och då betydelsen av arbete med skolutveckling samt arbete med stödinsatsen extra anpassningar framhålls. Detta vittnar om ett synsätt där lärmiljön och personalens kompetens är i fokus. Sammantaget harmonierar specialpedagogernas uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling med inom forskningsfältet dokumenterade framgångsfaktorer. Samtliga specialpedagoger betonar vikten av hög lärarkompetens och betydelsen av att analys av kartläggning och screening kopplas till adekvata åtgärder. Den skillnad som framträder är att de specialpedagoger som främst arbetar på individnivå lyfter fram framgångsfaktorer som berör direkt undervisning med elever, medan övriga specialpedagoger belyser faktorer som har betydelse i det övergripande arbetet.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2015-10-19Author
Fridbrandt, Victoria
Keywords
specialpedagog
läs- och skrivutveckling
läs- och skrivundervisning
relationellt perspektiv
kategoriskt perspektiv
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT15-IPS-20 SPP600
Language
swe