IT Agility A Conceptual Model and an Empirical Assessment of Organizations in Sweden
IT Agilitet En konceptuell modell och empirisk undersökning av organisationer i Sverige
Abstract
Enterprise agility in manufacturing, supply chain and other businesses have been addressed by
researchers since the beginning of 1990s. With the increased diffusion of information technology (IT)
in business both at the operational and strategic level, IT is often been brought up as a factor pushing
for business agility as well as being a potential agility enabler. As a result, IT organisations need to
better understand enterprise agility and changes affecting the business but also their own role in
promoting and enabling firm agility. This research has developed a concept for IT agility and applied
it through a quantitative survey in determining the IT agility level of organizations in Sweden.
The IT agility concept, developed through an extensive literature review, suggests that in order for
organizations to be IT agile, they need to think and act in an agile way in a number of areas
(dimensions) at the same time. Eight dimensions have been identified which constitute the
cornerstones of the IT function and its interaction with the business namely; Strategic IT-Business
Alignment, Management and Leadership, Organisation Structure and Culture, People and Skills, IT
Infrastructure and Standards, IS Development & Delivery, System Capabilities, and Information
Capabilities. Each dimension is described and operationalised through 5-10 agile characteristics.
The survey, being based on these dimensions and their agile characteristics, showed that IT agility is
highly important for Swedish organizations; however their current IT agility level is only around 50 on
a scale between 0 and 100. The amount of active work undertaken in Swedish organizations to
achieve and improve IT agility is also modest.
In order to achieve higher performance and stronger competitive advantage, Swedish and other
organisations should cultivate their IT workforce and IT capabilities in line with the characteristics of
the eight dimensions of our IT agility model. In addition to being a useful conceptual framework for
IT agility, our model can also be used as a powerful, tangible and practical tool for IT organisations to
help with assessing and evaluating the degree of their IT enabled organisational agility, identifying
existing gaps, and guiding in finding measures addressing those gaps.
Degree
Master theses
Other description
Anpassningsförmågan (agilitet) hos organisationer inom tillverkningsindustri, supply chain och andra
verksamheter har studerats av forskare sedan början av 1990-talet. I takt med en ökad spridning av
informationsteknologi (IT) i näringslivet, på såväl operativ som strategisk nivå, har IT ofta tagits upp
som en pådrivande faktor för behovet av agilitet samtidigt som IT fungerar som en potentiell
möjliggörare för agilitet. En konsekvens av det är att IT-organisationer behöver få en bättre
förståelse för verksamhetens agilitet, men också en ökad förståelse för sin egen roll i att främja och
möjliggöra verksamhetens agilitet. Den här mastersuppsatsen utvecklar en konceptuell modell för ITagilitet,
som sedan används för en empirisk kvantitativ studie med syfte att utvärdera nivån av ITagilitet
i svenska organisationer
IT-agilitetsmodellen i denna uppsats utvecklas genom en omfattande litteraturstudie. Modellen
bygger på att organisationer behöver tänka och agera agilt inom ett flertal områden (dimensioner)
samtidigt om de vill uppnå en hög grad av IT-agilitet. Åtta dimensioner har identifierats som
hörnstenar i IT-funktionen och dess samspel med verksamheten nämligen; Relationen mellan IT och
verksamhet, Management och ledarskap, Organisationsstruktur och kultur, Personal och kompetens,
IT-infrastruktur, Systemutveckling och systemleverans, Informationssystem, och Information. Varje
dimension beskrivs och operationaliseras i form av 5-10 agila egenskaper.
Den empiriska undersökningen är baserad på dessa dimensioner och deras agila egenskaper.
Resultatet av undersökningen visar att IT-agilitet är mycket viktigt för svenska organisationer; men
att deras nuvarande nivå på IT-agilitet endast ligger runt 50 på en skala mellan 0 och 100. Mängden
aktivt arbete som bedrivs för att uppnå och förbättra IT-agiliteten är också blygsam inom svenska
organisationer.
För att uppnå en högre prestanda och bättre konkurrensfördelar, bör svenska och andra
organisationer utveckla sina IT-medarbetare och IT-kompetenser i linje med egenskaperna hos de
åtta dimensionerna i IT-agilitetsmodellen. Förutom att vara en användbar begreppsram för ITagilitet,
kan IT-organisationer också använda modellen som ett kraftfullt, konkret och praktiskt
verktyg i syfte att bedöma och utvärdera graden av sin IT-organisationsbaserade agilitet, samt för att
identifiera de brister som finns, och utveckla åtgärder för att hantera bristerna.
View/ Open
Date
2015-10-20Author
Yousif, Michael
Keywords
Agility
Enterprise Agility
Business Agility
IT Agility
Information Technology
IT Organisation
IT Function
Series/Report no.
2015:147
Language
eng