Show simple item record

dc.contributor.authorYousif, Michael
dc.date.accessioned2015-10-20T12:48:52Z
dc.date.available2015-10-20T12:48:52Z
dc.date.issued2015-10-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40839
dc.descriptionAnpassningsförmågan (agilitet) hos organisationer inom tillverkningsindustri, supply chain och andra verksamheter har studerats av forskare sedan början av 1990-talet. I takt med en ökad spridning av informationsteknologi (IT) i näringslivet, på såväl operativ som strategisk nivå, har IT ofta tagits upp som en pådrivande faktor för behovet av agilitet samtidigt som IT fungerar som en potentiell möjliggörare för agilitet. En konsekvens av det är att IT-organisationer behöver få en bättre förståelse för verksamhetens agilitet, men också en ökad förståelse för sin egen roll i att främja och möjliggöra verksamhetens agilitet. Den här mastersuppsatsen utvecklar en konceptuell modell för ITagilitet, som sedan används för en empirisk kvantitativ studie med syfte att utvärdera nivån av ITagilitet i svenska organisationer IT-agilitetsmodellen i denna uppsats utvecklas genom en omfattande litteraturstudie. Modellen bygger på att organisationer behöver tänka och agera agilt inom ett flertal områden (dimensioner) samtidigt om de vill uppnå en hög grad av IT-agilitet. Åtta dimensioner har identifierats som hörnstenar i IT-funktionen och dess samspel med verksamheten nämligen; Relationen mellan IT och verksamhet, Management och ledarskap, Organisationsstruktur och kultur, Personal och kompetens, IT-infrastruktur, Systemutveckling och systemleverans, Informationssystem, och Information. Varje dimension beskrivs och operationaliseras i form av 5-10 agila egenskaper. Den empiriska undersökningen är baserad på dessa dimensioner och deras agila egenskaper. Resultatet av undersökningen visar att IT-agilitet är mycket viktigt för svenska organisationer; men att deras nuvarande nivå på IT-agilitet endast ligger runt 50 på en skala mellan 0 och 100. Mängden aktivt arbete som bedrivs för att uppnå och förbättra IT-agiliteten är också blygsam inom svenska organisationer. För att uppnå en högre prestanda och bättre konkurrensfördelar, bör svenska och andra organisationer utveckla sina IT-medarbetare och IT-kompetenser i linje med egenskaperna hos de åtta dimensionerna i IT-agilitetsmodellen. Förutom att vara en användbar begreppsram för ITagilitet, kan IT-organisationer också använda modellen som ett kraftfullt, konkret och praktiskt verktyg i syfte att bedöma och utvärdera graden av sin IT-organisationsbaserade agilitet, samt för att identifiera de brister som finns, och utveckla åtgärder för att hantera bristerna.sv
dc.description.abstractEnterprise agility in manufacturing, supply chain and other businesses have been addressed by researchers since the beginning of 1990s. With the increased diffusion of information technology (IT) in business both at the operational and strategic level, IT is often been brought up as a factor pushing for business agility as well as being a potential agility enabler. As a result, IT organisations need to better understand enterprise agility and changes affecting the business but also their own role in promoting and enabling firm agility. This research has developed a concept for IT agility and applied it through a quantitative survey in determining the IT agility level of organizations in Sweden. The IT agility concept, developed through an extensive literature review, suggests that in order for organizations to be IT agile, they need to think and act in an agile way in a number of areas (dimensions) at the same time. Eight dimensions have been identified which constitute the cornerstones of the IT function and its interaction with the business namely; Strategic IT-Business Alignment, Management and Leadership, Organisation Structure and Culture, People and Skills, IT Infrastructure and Standards, IS Development & Delivery, System Capabilities, and Information Capabilities. Each dimension is described and operationalised through 5-10 agile characteristics. The survey, being based on these dimensions and their agile characteristics, showed that IT agility is highly important for Swedish organizations; however their current IT agility level is only around 50 on a scale between 0 and 100. The amount of active work undertaken in Swedish organizations to achieve and improve IT agility is also modest. In order to achieve higher performance and stronger competitive advantage, Swedish and other organisations should cultivate their IT workforce and IT capabilities in line with the characteristics of the eight dimensions of our IT agility model. In addition to being a useful conceptual framework for IT agility, our model can also be used as a powerful, tangible and practical tool for IT organisations to help with assessing and evaluating the degree of their IT enabled organisational agility, identifying existing gaps, and guiding in finding measures addressing those gaps.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseries2015:147sv
dc.subjectAgilitysv
dc.subjectEnterprise Agilitysv
dc.subjectBusiness Agilitysv
dc.subjectIT Agilitysv
dc.subjectInformation Technologysv
dc.subjectIT Organisationsv
dc.subjectIT Functionsv
dc.titleIT Agility A Conceptual Model and an Empirical Assessment of Organizations in Swedensv
dc.title.alternativeIT Agilitet En konceptuell modell och empirisk undersökning av organisationer i Sverigesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg/Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeMaster theseseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record