LA IMAGEN QUE COBRA VIDA. Un análisis de las imágenes cinematográficas en El espectro de Horacio Quiroga
Abstract
Syftet med denna uppsats är att studera ordbildrelationen
i Horacio Quirogas novell El espectro .
Novellen, skriven 1921, inräknas i traditionen fantastisk litteratur och är en av Quirogas fyra
noveller som tematiserar det framväxande filmmediet. Handlingen i El espectro kretsar kring
berättarröstens beskrivningar av ett par filmsekvenser och det är dessa bildbeskrivningar som är
föremålet för vår undersökning. De centrala frågorna för studien är: Hur tar sig förhållandet
ordbild
och den visuella representationen uttryck i novellen? Vilken är bildens betydelse i
berättelsen och vilka strategier använder Quiroga i översättningen av novellens bilder i ord? I
analysen används det litterära begreppet ekfras för att studera relationen mellan ord och bild.
Utöver detta begrepp baseras analysen på litteratur som behandlar relationen mellan
bildfilmlitteratur,
Quirogas egna artiklar om filmmediet samt två avhandlingar som berör
filmens inverkan på Quirogas noveller. I de studier som gjorts över filmens närvaro i Quirogas
noveller inkluderas inte ekfrasen eftersom rörliga bilder sällan undersöks inom ekfrasstudier. En
av slutsatserna i arbetet behandlar svårigheterna i att applicera begreppet på bildbeskrivningarna
i El espectro. Andra slutsatser är att bildbeskrivningarna också fyller en narrativ funktion utöver
den deskriptiva och att behandlingen av bilderna möjliggör ett tänjande av tidsoch
rumsaspekterna i novellen. Slutligen förs en diskussion om bildernas betydelser för skapandet av
novellens fantastiska dimensioner.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2015-10-23Author
Heinö, Olof
Keywords
spanska
Horacio Quiroga
El espectro
visuell representation
representación visual
ekfras
écfrasis
fantastisk litteratur
literatura fantástica
Series/Report no.
SPL kandidatuppsats i spanska
SPL 2015-095
Language
spa