Visa enkel post

dc.contributor.authorSavonen Andersson, Christinasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40894
dc.description.abstractSyftet med vår studie är att undersöka hur barn i en I ur och skur förskola använder sig av naturmaterialet i sina lekar. Vi har valt att studera barn i en utomhusförskola som har profilen I ur och skur. Verksamheten använder sig av naturen som barnens lekrum, där de får använda sig av naturmaterialet som deras leksaker och lekredskap. Pedagogiken vill främja barns lärande om naturen tillsammans med pedagogerna. Vi har valt att använda oss av Vygotskij och hans sociokulturella teori när vi har studerat barns fantasiförmåga. Då I ur och skur inte grundar på en vetenskaplig teori använder vi även oss av utomhuspedagogik och upplevelsebaserat lärande. Upplevelsebaserade lärande handlar om att barnen ska uppleva naturen tillsammans med alla sina sinnen. I bakgrunden presenterar vi I ur och skur, där vi har valt att beskriva pedagogiken utifrån I ur och skurs modell där barnet står i centrum. Utifrån teorierna om barns lärande har vi valt att använda oss av observation som metod för att kunna synliggöra hur barn använder sig av fantasin i sina lekar i skogen. Genom våra observationer har vi sett att barn utgår både från materialet och leken. Barn kan utgå ifrån materialet i leken men det kan även utgå ifrån en lek och sedan välja materialet.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFantasiförmågasv
dc.subjectI ur och skursv
dc.subjectnaturmaterialsv
dc.subjectsocisv
dc.titleMaterialets betydelse i en I ur och skur förskola. "Vi har en spindelkrabba i skogen!".sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post