dc.contributor.author | Savonen Andersson, Christina | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:03Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:03Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40894 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie är att undersöka hur barn i en I ur och skur förskola använder sig av
naturmaterialet i sina lekar. Vi har valt att studera barn i en utomhusförskola som har profilen
I ur och skur. Verksamheten använder sig av naturen som barnens lekrum, där de får använda
sig av naturmaterialet som deras leksaker och lekredskap. Pedagogiken vill främja barns
lärande om naturen tillsammans med pedagogerna. Vi har valt att använda oss av Vygotskij
och hans sociokulturella teori när vi har studerat barns fantasiförmåga. Då I ur och skur inte
grundar på en vetenskaplig teori använder vi även oss av utomhuspedagogik och
upplevelsebaserat lärande. Upplevelsebaserade lärande handlar om att barnen ska uppleva
naturen tillsammans med alla sina sinnen. I bakgrunden presenterar vi I ur och skur, där vi har
valt att beskriva pedagogiken utifrån I ur och skurs modell där barnet står i centrum.
Utifrån teorierna om barns lärande har vi valt att använda oss av observation som metod för
att kunna synliggöra hur barn använder sig av fantasin i sina lekar i skogen. Genom våra
observationer har vi sett att barn utgår både från materialet och leken. Barn kan utgå ifrån
materialet i leken men det kan även utgå ifrån en lek och sedan välja materialet. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Fantasiförmåga | sv |
dc.subject | I ur och skur | sv |
dc.subject | naturmaterial | sv |
dc.subject | soci | sv |
dc.title | Materialets betydelse i en I ur och skur förskola. "Vi har en spindelkrabba i skogen!". | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |