Browsing Examensarbete grundnivå by Issue Date
Now showing items 1-20 of 290
-
Thinking outside of the box: Monitoring heart rate and body temperature in rainbow trout, Oncorhynchus mykiss, using a bio-logging system
(2014)Abstract Conducting true ecophysiological studies on fish has been difficult due to there being few methods for monitoring vital responses in natural environments. Techniques such as bio-telemetry and bio- logging show ... -
Upp med händerna! En studie om hur handuppräckning används och upplevs i välfungerande, mångkulturella klassrummet i gymnasiet
(2015)Sammanfattning Handuppräckning är en tradition och en naturlig del av verksamheten i många klassrum. Metoden är dock problematisk eftersom den ofta innebär att elever hamnar i skymundan. Följden av detta blir att vissa ... -
Flerspråkiga barn i förskolan. En studie om hur det språkliga stödet skiljer sig mellan samling och utelek för flerspråkiga barn
(2015)Vid den fria uteleken försöker pedagogerna vara delaktiga i barnens lekar för att kunna stötta och sätta ord på barnens upplevelser. Studien undersöker även om det finns något samband mellan barnets språkutveckling och ... -
En SPRINT för alla? - En intervjustudie inom innehållsintegrerad engelskundervisning med fyra mellanstadielärare för elever med olika modersmål
(2015)Den här studien handlar om användningen av arbetsmetoder som uppmuntrar yngre elever i Japan att tala engelska. Syftet med studien är att undersöka hur tre lärare i olika internationella skolor använder olika arbetsmetoder ... -
Risbastur, fåraktiga vildar och gamla snålvargar – Kalle Anka-serier möter grundskolans värdegrund
(2015)Summary: A relatively new educational project in Sweden, called Serier i undervisningen (Comics in the teaching process), has been initiated by Egmont Publishing, the biggest company in the Scandinavian comics industry. ... -
Konflikthantering i förskolan - Förskollärarnas förhållningssätt till barns konflikter och konflikthantering
(2015)Abstract: Syftet med vår studie är att genom intervjuer undersöka hur pedagoger ser på delaktighetens betydelse i barns fria lek men också hur pedagogerna ser på barns fria lek. Våra frågeställningar som studien utgår ifrån ... -
NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
(2015)I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress och kreativitet. Studien är ... -
Rosa & Blå
(2015)Abstrakt Behandlar pedagoger i svenska skolan flickor och pojkar olika? Från förskoleklass upp till årskurs 9 har eleverna krav på att gå i skolan och pedagoger har ett stort inflytande på hur barn uppfattar sig själva ... -
Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
(2015)Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på vårt arbete ... -
”Det är mitt arbete att följa barnen” En studie om montessorilärares arbete under montessoripass
(2015)Syfte och frågor Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad det är som utmärker montessorilärares arbete liksom hur verksamma montessorilärare tolkar montessoripedagogiken och hur det ser ut i praktiken i deras ... -
Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan
(2015)Abstract Syfte Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt arbete med att ... -
Blivande svensklärares litterära verktygslåda: En studie i litteratururval på ämneslärarprogrammet i svenska.
(2015)Denna uppsats problematiserar och behandlar det spänningsfyllda förhållandet mellan bildning och utbildning. Med utgångspunkt i litteraturlistor hos fyra lärosäten i Sverige som bedriver lärarutbildning, undersöks ... -
Hur elever uppfattar boksamtal i helklass
(2015)Hur elever uppfattar boksamtal i helklass är en kvalitativ studie. Syftet med mitt examensarbete var att belysa hur elever i en första klass uppfattade boksamtal, hur delaktiga de var och kring vilken typ av böcker de ville ... -
"Ta med dig boken hem!" - En kvalitativ studie om elevers upplevelser om läsläxan
(2015)Sammanfattning Den kvalitativa studie som gjorts baseras på en tidigare forskningsöversikt. Studien har till syfte att lyfta elevers upplevelser av läsläxan, samt se om deras läsning påverkas av den läsebok de har. Den ... -
Vad läraren och eleverna gör under fasen självständigt arbete och vilka förmågor eleverna ges möjlighet att utveckla under fasen. En kvantitativ studie om praktiken i den svenska matematikundervisningen
(2015)This paper provides an overview of the phase independent work in the mathematics education in Sweden for pupils at age 9-12. It examines; how much time that is spent on the phase independent work, what the teacher does the ... -
Förskollärares strategier kring och syn på barns konflikter En kvalitativ intervjustudie av sex förskollärares syn på hanteringen av barns konflikter i förskolan.
(2015)Abstract I det här arbetet har vi undersökt hur förskollärare beskriver sig arbeta med konflikthantering, vilka strategier och utmaningar det innebär för dem samt vad de anser att de kan lära av dem. Syftet med den här ... -
Förskollärarens roll i barns språkutveckling.
(2015)Huvudsyftet i det här arbetet är att ta reda på pedagogernas syn på barns språkutveckling och hur de jobbar med detta i deras verksamhet, i norska förskolor. För att ta reda på detta användes intervju av pedagoger och ... -
Spelet som verktyg för matematiklärande i förskolan
(2015)Sammanfattning Syftet med denna undersökning var att studera samspelet och det matematiklärande som möjliggjordes när barn spelade spel tillsammans. Efter att ha arbetat i förskolan har vi uppmärksammat att spel ofta upplevs ... -
Rumsuppfattning i förskolan. En fenomenografisk studie av förskollärares uppfattningar
(2015)Abstract Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av rumsuppfattning i förskolan. Vi har ställt förskollärares uppfattningar i relation till läroplansmålet om att förskolan ska sträva ... -
Elevers textskapande i en digitaliserad klassrumsmiljö
(2015)Studien berör elevers textskapande och användningen av Informations- och kommunikations- teknik (IKT) i skolan och hur elevers interaktion kan beskrivas i ett sådant sammanhang. Studiens syfte är att lyfta fram forskningsresultat ...