Show simple item record

dc.contributor.authorEnerhall, Linnéasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:03Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40896
dc.description.abstractKonflikter är ofrånkomligt och finns överallt. Enligt läroplanen för förskolan ska barn tidigt få hjälp och möjlighet att reda ut missförstånd och få stöd i att lära sig att respektera varandra och sin omgivning. Syftet med vårt arbete är att undersöka hur pedagoger anser att de arbetar vid konflikter i förskolan och för att kunna undersöka detta har vi genomfört ett mindre empiriskt arbete. Våra frågeställningar: • Hur reflekterar förskollärare kring barns konflikter i förskolan? • Hur beskriver förskollärare att de hjälper barnen att bearbeta konflikter? • Hur anser förskollärarna att de arbetar med att förebygga konflikter? Vi har i denna studie utgått från sex intervjuer med verksamma förskollärare. Materialet har vi sedan transkriberat och analyserat utifrån teorier inom ramar av socialisation och lärande. Resultatet utifrån vår analys visar att pedagogerna anser att konflikter tar upp mycket tid i vardagen, men trots detta kan konflikter bli ett lärandetillfälle beroende på pedagogiskt förhållningssätt och vilken kunskap och intresse som finns inom området.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEmpatisv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectkonfliktersv
dc.subjectkonflikthantsv
dc.titlePedagogers syn på barns konflikter i förskolan - en intervjustudie med förskolläraresv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record