Show simple item record

dc.contributor.authorNauclér, Kerstinsv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40897
dc.description.abstractAbstract I vår studie har vi undersökt hur förskollärares styrning av samlingssituationer kan ta sig uttryck. Syftet med vår studie är att se hur förskollärarens styrning i kommunikationen med barn möjliggör eller begränsar värdegrundsarbetet med demokrati som ska ske i förskolan. I förskolan ses delaktighet och inflytande som två viktiga begrepp i relation till demokrati. Förskolläraren har en maktposition i kommunikation med barn där de styr vilket inflytande och vilken delaktighet barnen ges. Genom att studera förskollärares kommunikationshandlingar i samlingssituationer går det att se hur demokrati tar sig uttryck i förskolans vardag. Vår teoretiska utgångspunkt är John Dewey och hans teorier om demokrati, skola och lärares styrning. Utifrån hans begrepp om vägledande och kontrollerande styrning harvi analyseratförskollärares kommunikationshandlingar i samlingssituationer. Metoden vi har använt i studien är av kvalitativ ansats. Vi har genomfört observationer under tre samlingssituationer där vi har spelat in hur förskollärare samtalar med barn. Vårt fokus har varit att synliggöra hur förskollärarens förhållningssätt till barn kan begränsa eller möjliggöra utövandet av demokrati under samlingarna. Observationsmaterialet har sedan transkriberats och analyserats. Resultatet har vi presenterat utifrån våra två frågeställningar: Hur kommunicerar förskolläraren med barnen i samlingssituationen? och Vilka kommunikationshandlingar ger förutsättningar för barnens delaktighet och inflytande? Vårt resultat visar på kommunikationshandlingar som möjliggör eller begränsar barns delaktighet och inflytande. Vi har organiserat de kommunikationshandlingar som kan möjliggöra barns utövande av demokrati under tre kategorier som vi har valt att benämna: Bekräftande av barnets närvaro, intresse och inkludering. De kommunikationshandlingar som vi anser begränsa barns möjligheter till demokrati i kommunikation har vi samlat under kategorierna: Förskollärarens regler för kommunikation och Ointresse för barnens uttryck. Avslutningsvis diskuterar vi vårt metodval, resultat och ger förslag till vidare forskningsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectDelaktighetsv
dc.subjectDemokratisv
dc.subjectInflytandesv
dc.subjectJohn Deweysv
dc.subjectKosv
dc.titleFörskollärarens demokratiska styrning. Kommunikationshandlingar i samlingssituationer.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record