dc.contributor.author | Nauclér, Kerstin | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:00Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:00Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40897 | |
dc.description.abstract | Abstract
I vår studie har vi undersökt hur förskollärares styrning av samlingssituationer kan ta sig
uttryck. Syftet med vår studie är att se hur förskollärarens styrning i kommunikationen med
barn möjliggör eller begränsar värdegrundsarbetet med demokrati som ska ske i förskolan. I
förskolan ses delaktighet och inflytande som två viktiga begrepp i relation till demokrati.
Förskolläraren har en maktposition i kommunikation med barn där de styr vilket inflytande
och vilken delaktighet barnen ges.
Genom att studera förskollärares kommunikationshandlingar i samlingssituationer går det
att se hur demokrati tar sig uttryck i förskolans vardag. Vår teoretiska utgångspunkt är John
Dewey och hans teorier om demokrati, skola och lärares styrning. Utifrån hans begrepp om
vägledande och kontrollerande styrning harvi analyseratförskollärares
kommunikationshandlingar i samlingssituationer.
Metoden vi har använt i studien är av kvalitativ ansats. Vi har genomfört observationer
under tre samlingssituationer där vi har spelat in hur förskollärare samtalar med barn. Vårt
fokus har varit att synliggöra hur förskollärarens förhållningssätt till barn kan begränsa eller
möjliggöra utövandet av demokrati under samlingarna. Observationsmaterialet har sedan
transkriberats och analyserats.
Resultatet har vi presenterat utifrån våra två frågeställningar: Hur kommunicerar
förskolläraren med barnen i samlingssituationen? och Vilka kommunikationshandlingar ger
förutsättningar för barnens delaktighet och inflytande? Vårt resultat visar på
kommunikationshandlingar som möjliggör eller begränsar barns delaktighet och inflytande.
Vi har organiserat de kommunikationshandlingar som kan möjliggöra barns utövande av
demokrati under tre kategorier som vi har valt att benämna: Bekräftande av barnets närvaro,
intresse och inkludering. De kommunikationshandlingar som vi anser begränsa barns
möjligheter till demokrati i kommunikation har vi samlat under kategorierna: Förskollärarens
regler för kommunikation och Ointresse för barnens uttryck.
Avslutningsvis diskuterar vi vårt metodval, resultat och ger förslag till vidare forskning | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Delaktighet | sv |
dc.subject | Demokrati | sv |
dc.subject | Inflytande | sv |
dc.subject | John Dewey | sv |
dc.subject | Ko | sv |
dc.title | Förskollärarens demokratiska styrning. Kommunikationshandlingar i samlingssituationer. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |