Bildens kommunikativa möjligheter. Ett utvecklingsarbete kring barns bildskapande i förskolan.
Abstract
Detta utvecklingsarbetets huvudsyfte var att finna strategier som kan hjälpa förskollärare stödja barns
kommunikation genom deras bilder. För att forma dessa strategier ställde vi frågor angående strukturen på
vårt arbete och hur vi skulle kunna skapa möjligheter för att använda barns bilder som verktyg för
kommunikation. Vi sökte efter tidigare forskning inom vårt område för att finna vad andra forskare hade fått
fram angående lärande genom skapande processer. Vid planeringen av utvecklingsarbetet upptäckte vi att
den sociokulturella lärandeteorin hade samma grundidéer som vi hade angående barns lärande, därför blev
denna teori central i vårt kommande arbete. I resultatet av utvecklingsarbetet framkom barnens glädje i de
skapande processerna. Vi såg hur de med stöd från oss utvecklade mod och intresse när de berättade för oss
om sina bilder. Detta visade oss att arbete med barns bilder i fortsatta lärandeprocesser är ett roligt, kreativt
och tillfredställande sätt att både lära sig och lära ut.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Rosén, Hannah
Stode, Emilia
Keywords
Bild
bildskapande
kommunikation
bildspråk
mult
Language
sv