Barns matematiska strategier. Problemlösning med bild som uttrycksmedel.
Abstract
Abstract
Studiens övergripande syfte är att undersöka hur barns matematiska strategier kan se ut i
förskolan. Det material som används är influerat av en tidigare studie som genomfördes för
tjugo år sedan av Ahlberg (1994). I arbetet kommer det diskuteras om det har skett någon
förändring inom matematiken i förskolan de senaste tjugo åren. Studien kommer även att
framhålla förslag på hur förskolläraren kan använda och förhålla sig till de matematiska
strategierna.
Arbetet grundar sig på empiriskt underlag från tio barn, vilket är en del av resultatdelen. Det
är en kvalitativ studie som har ett fenomenografiskt perspektiv då variation och egna
upplevelser är en förutsättning för arbetet. Sammanfattningsvis visar resultatet på att de
strategier som användes av barn för tjugo år sedan fortfarande är relevanta. Dessa är ”Dela
med” strategin, ”Additionsmetoden”, ”Kombinerad metod” samt ”Påbörjad” strategin.
Eftersom strategierna är liknande de som framkom i studien för tjugo år sedan kan de
betraktas som ”stabila” och kan generaliseras som vanliga och betydelsefulla för barn att
bygga vidare på. Barnen i studien är mellan fyra och sex år medan i Ahlbergs studie är barnen
sex år. En annan skillnad är att arbetet inte har lika ingående och progredierande material som
Ahlberg hade vilket tyder på att barn tidigare klarar av att lösa matematiska problem. För att
få fram barns matematiska strategier används en saga av Ahlberg (1994), sagan avslutas med
ett problem som barnen därefter får lösa genom att använda bild som uttrycksform. Barnen får
därefter förklara sin problemlösning utifrån teckningen. Pedagogiska konsekvenser är att
medvetenhet och uppmärksamhet är avgörande aspekter för förskollärarens möjlighet att
kunna stödja barns lärande. Studien framhåller att en gemensam hållpunkt kan vara en
utgångspunkt för utvecklandet av barns lärprocess. Arbetet visar ett tillvägagångssätt att hitta
hållpunkten hos varje barn (Björklund, 01).
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Beijer, Elin
Keywords
Matematik
problemlösning
matematiska strategier,
Language
sv