En tabubelagd bilderbok
Abstract
I vår uppsats har vi utifrån olika frågeställningar intervjuat fem pedagoger från två olika
verksamheter. Den ena verksamheten har litteraturprofil och arbetar terminvis utifrån en vald
sagobok. Den andra verksamheten använder bilderboken som ett komplement till andra
metoder. Syftet med vår insamlade empiri var att få kännedom kring pedagogers tankar och
reflektioner när det gäller valet av bilderböcker i förskolan. Vilka böcker som pedagoger
undviker och vilka kriterier de utgår ifrån när de väljer val av bilderböcker. Vi var även
nyfikna på hur pedagoger uppmuntrar och belyser bilderbokens användning med barnen på
avdelningarna samt hur våra fem pedagoger uppmärksammar och uppmuntrar läsintresset hos
barnen. Det framkom i våra intervjuer att ämnet känslor var ett gemensamt intresse som
barnen på en av våra informanters förskola. Vår resultatdel, baserad på informanternas svar
från intervjuerna, visar att boksamtal var en gemensam faktor i de olika verksamheterna för
att väcka läslust hos barnen. Genom dessa samtal reflekterar pedagogen tillsammans med
barnen om bokens innehåll och öppnar upp deras tankevärld genom att se boken från flera
synvinklar. Majoriteten av våra pedagoger har ett nära samarbete med bokbussen där de bland
annat kan få tips och råd på vilka böcker som passar. Utöver intervjuer har vi även tillfrågat
våra informanter att ge oss en personlig reflektion över bilderboken Mammas Hår (2009),
skriven av Gro Dahle. Denna bok är för barn mellan 3-6 år. Våra pedagoger uppmuntrar till
all slags litteratur, men ställer sig kritiskt till innehållsämnet av olika anledningar, men
utesluter inte användningen av den om det fyller ett behov.
Vi hoppas att du som läsare finner vår studie intressant och förhoppningsvis får även du upp
ögonen för bilderböcker med tabubelagt innehåll.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Persson, Mikaela
Keywords
Läsintresse
bilderbok
fantasi
tabu
sociokultur
Language
sv