• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En tabubelagd bilderbok

Abstract
I vår uppsats har vi utifrån olika frågeställningar intervjuat fem pedagoger från två olika verksamheter. Den ena verksamheten har litteraturprofil och arbetar terminvis utifrån en vald sagobok. Den andra verksamheten använder bilderboken som ett komplement till andra metoder. Syftet med vår insamlade empiri var att få kännedom kring pedagogers tankar och reflektioner när det gäller valet av bilderböcker i förskolan. Vilka böcker som pedagoger undviker och vilka kriterier de utgår ifrån när de väljer val av bilderböcker. Vi var även nyfikna på hur pedagoger uppmuntrar och belyser bilderbokens användning med barnen på avdelningarna samt hur våra fem pedagoger uppmärksammar och uppmuntrar läsintresset hos barnen. Det framkom i våra intervjuer att ämnet känslor var ett gemensamt intresse som barnen på en av våra informanters förskola. Vår resultatdel, baserad på informanternas svar från intervjuerna, visar att boksamtal var en gemensam faktor i de olika verksamheterna för att väcka läslust hos barnen. Genom dessa samtal reflekterar pedagogen tillsammans med barnen om bokens innehåll och öppnar upp deras tankevärld genom att se boken från flera synvinklar. Majoriteten av våra pedagoger har ett nära samarbete med bokbussen där de bland annat kan få tips och råd på vilka böcker som passar. Utöver intervjuer har vi även tillfrågat våra informanter att ge oss en personlig reflektion över bilderboken Mammas Hår (2009), skriven av Gro Dahle. Denna bok är för barn mellan 3-6 år. Våra pedagoger uppmuntrar till all slags litteratur, men ställer sig kritiskt till innehållsämnet av olika anledningar, men utesluter inte användningen av den om det fyller ett behov. Vi hoppas att du som läsare finner vår studie intressant och förhoppningsvis får även du upp ögonen för bilderböcker med tabubelagt innehåll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40905
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40905_1.pdf (612.6Kb)
Date
2015
Author
Persson, Mikaela
Keywords
Läsintresse
bilderbok
fantasi
tabu
sociokultur
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV