Genus och jämställdhet i förskolan. En undersökning om hur pedagogerna resonerar kring genus och jämställdhet i förhållande till förskolans läroplan.
Abstract
Huvudsyftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagoger arbetar med genus i
förskolans verksamhet gentemot läroplanen. Vi valde att arbeta utefter två frågeställningar:
- Hur resonerar pedagogerna att de arbetar med genus i förskolan?
- Hur resonerar pedagogerna kring genus gentemot de styrdokument som ligger till
grund för förskolans verksamhet?
Vi har använt oss av intervjuer för att få fram kvalitativ data till vår studie. Vi använde oss
även av inspelningsinstrument för att få med allt pedagogerna sa för att kunna genomföra en
studie där den verkliga bilden av hur det fungerar i verksamheten såg ut, de små detaljer som
man annars kan missa var mycket viktiga för vår studie av pedagogernas resonemang. Det har
varit fem medverkande pedagoger i studien. Vår studie grundar på två perspektiv,
genusperspektiv samt det sociokulturella perspektivet. Vi har i vår studie valt att förklara de
två perspektivens ståndpunkter samt deras relevans för vår studie. Vi har även tagit upp
läroplanens historik och hur allt detta knyts samman i förskolans verksamhet för att skapa en
bra lärande miljö för barnen. Studien är vetenskapligt baserad och vi har tagit med relevant
litteratur för att få en så stor trovärdighet som möjligt.
Resultatet av denna studie har förvånat oss på det sätt att den utbildning kring genus som vi
innan trodde att verksamma förskollärare skulle ha fått i sina utbildningar var nästintill
obefintlig. Dagens förskollärare har alla haft kapitel i sina utbildningsdokument om genus och
jämställdhet men de har aldrig diskuterats under deras utbildningar. Det arbete som görs av
våra förskollärare idag är tack vare intresse från förskollärarna och dagens läroplan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Johansson, Lina
Keywords
Genus
Jämställdhet
Läroplan
Pedagogers resonema
Language
sv