dc.contributor.author | Svanberg, Sabina | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:53:58Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:53:58Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40910 | |
dc.description.abstract | Abstract
I denna empiriska studie har vårt syfte varit att undersöka hur pedagoger ser på jämställdhet
och jämställdhetsarbete i förskolan. Med hjälp av enkäter och en intervju har vi fått en inblick
i pedagogernas strävan efter att inkludera jämställdhet som en del av vardagen. Resultatet
visade att det finns områden där arbete med jämställdhet praktiseras mer än andra, och
områden där pedagogerna anser att de behöver ytterligare kunskap för att kunna överföra det
till barnen.
Studien utgår från den sociokulturella teorin, där begrepp som samspel, kommunikation och
språk är centrala begrepp. Andra begrepp som tas upp i studien är genus och normer som ofta
kopplas till jämställdhet. Vi har studerat tidigare forskning om jämställdhet och ställt den mot
vårt resultat för att hitta likheter och skillnader. Resultatet visade att de flesta pedagoger som
var med i vår undersökning hade lika uppfattning om vad jämställdhet betyder, dock tror vi att
en del av dem blandar ihop det med jämlikhet. Även målsättningen visade sig vara ganska
likartad hos pedagogerna och många av dem tog upp språket samt att få barnen att reflektera
som något de vill vidarearbeta med.
Även om det var både barnskötare och förskollärare som deltog i vår undersökning har vi valt
att benämna alla som pedagoger i vår text. Detta för att få en enhetlig benämning i texten och
för att alla skulle få behålla sin anonymitet. På de ställen vi funnit skillnader hos barnskötare
och förskollärare har vi förtydligat detta i texten. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | genus | sv |
dc.subject | jämställdhet | sv |
dc.subject | pedagogens förhålln | sv |
dc.title | Att få vara den man är, inte den man förväntas vara. Pedagogers syn på jämställdhetsarbetet i förskolan. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |