Show simple item record

dc.contributor.authorGustavsson, Josinasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:01Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:01Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40915
dc.description.abstractLitteraturgenomgången inkluderade artiklar om etnografi, läroplaner, tidigare forskning inom området samt annan lämplig litteratur. Studien, som är kvalitativ, med en etnografisk metod har fullföljts med observationer och intervjuer på en förskola i England. Observationerna har analyserats utifrån den sociokulturella lärandeteorin. Ett återkommande begrepp inom denna teori vars utgångspunkt är att lärande sker genom socialt samspel och genom språket är närmaste utvecklingszonen som beskriver det avstånd mellan de kunskaper ett barn kan tillägna sig på egen hand och vad barnet kan tillägna sig i sampel med andra barn och med vuxna. Resultatet av studien redovisas under fem teman. Det jag har funnit är att pedagogerna stävar efter att stötta barnen i deras lärande och utveckling genom utforskande samtal när det finns tid över till det. I dessa samtal ställer pedagogerna följdfrågor och reflekterar tillsammans med barnen kring olika fenomen. Detta engagemang skulle kunna få ett ännu större genomslag om mindre tid behövdes för att upprätthålla normer. Slutligen uppmuntras barnens initiativ och nyfikenhet av pedagogerna genom att pedagogerna utmanar barnens fantasi med en uppmuntrande attityd vilket vittnar om ett barnperspektiv.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPedagogisk måltidsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectsociokulturell teorisv
dc.titleDen pedagogiska måltiden. En etnografi från en engelsk förskola.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record