dc.contributor.author | Gustavsson, Josina | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:01Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:01Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40915 | |
dc.description.abstract | Litteraturgenomgången inkluderade artiklar om etnografi, läroplaner, tidigare forskning inom
området samt annan lämplig litteratur. Studien, som är kvalitativ, med en etnografisk metod har
fullföljts med observationer och intervjuer på en förskola i England. Observationerna har
analyserats utifrån den sociokulturella lärandeteorin. Ett återkommande begrepp inom denna
teori vars utgångspunkt är att lärande sker genom socialt samspel och genom språket är
närmaste utvecklingszonen som beskriver det avstånd mellan de kunskaper ett barn kan tillägna
sig på egen hand och vad barnet kan tillägna sig i sampel med andra barn och med vuxna.
Resultatet av studien redovisas under fem teman. Det jag har funnit är att pedagogerna stävar
efter att stötta barnen i deras lärande och utveckling genom utforskande samtal när det finns tid
över till det. I dessa samtal ställer pedagogerna följdfrågor och reflekterar tillsammans med
barnen kring olika fenomen. Detta engagemang skulle kunna få ett ännu större genomslag om
mindre tid behövdes för att upprätthålla normer. Slutligen uppmuntras barnens initiativ och
nyfikenhet av pedagogerna genom att pedagogerna utmanar barnens fantasi med en
uppmuntrande attityd vilket vittnar om ett barnperspektiv. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Pedagogisk måltid | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | sociokulturell teori | sv |
dc.title | Den pedagogiska måltiden. En etnografi från en engelsk förskola. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |