Demokrati, värdegrund och barnsyn - en intervjustudie om pedagogers syn på barn och det demokratiska värdegrundsarbetet i förskolan
Abstract
Bakgrund
Utifrån litteratur och tidigare forskning har vi under vår utbildning kunnat se att förskolor
brister i sitt demokrati- och värdegrundsarbete. Vi har även kunnat se att vuxnas bemötande
av barn samt deras barnsyn får konsekvenser för barnens möjligheter till inflytande och delak-
tighet i förskolans verksamhet vilket är centralt i demokrati- och värdegrundsarbetet.
Syfte och frågeställningar
Syfte med vårt arbete är att få kunskap om pedagogernas uppfattningar om hur de arbetar med
demokrati och värdegrunden i förskolan.
Studiens frågeställningar är:
På vilket sätt resonerar pedagogerna om demokrati- och värdegrundsarbetet i relation till för-
skolans läroplan? När och på vilket sätt upplever pedagogerna sig praktisera demokrati- och
värdegrundsarbetet i förskoleverksamheten? Vilka perspektiv på barn genomsyrar demokrati-
och värdegrundsarbetet?
Metod och analys
Beskriven studie är kvalitativ och har genomförts i empirin genom forskningsredskapet inter-
vjuer med tre verksamma pedagoger. Data har analyserats utifrån teorier kring demokrati,
värdegrund samt teorier om olika sätt att se på barn och barns lärande.
Resultat
Studiens resultat visar att respondenterna uppfattar att deras värdegrundsarbete i förskolan
bygger på en demokratisk ideologi där samspel, reflektion, kommunikation och argumentat-
ion utgör kärnan i demokrati och värdegrundsarbetet. I resultatet framkommer det också att
pedagogerna anser värdegrundsarbetet utgöra grunden och genomsyrar allt arbete i förskolan.
De ger uttryck för komplexiteten i det pedagogiska uppdraget då det både inkluderar att lära
ut demokratiska kompetenser till barnen samtidigt som de som pedagoger lyssnar på samt
beaktar barnens egna önskemål och åsikter. Resultatet visar även att pedagogernas resone-
mang genomsyras av olika perspektiv på barn, i vilka de ger uttryck för sitt fostransuppdrag
och en syn på barn som personer. Samtidigt ser pedagogerna även barnen som medmänniskor
vars initiativ ska tas i beaktande.
Degree
Student essay