dc.contributor.author | Sekulovska, Viktoria | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:03Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:03Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40920 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna studie är undersöka och uppmärksamma hemvråns roll i olika förskolor samt vad
den har för betydelse för lärandet hos barn i förskolan. I studien undersöks olika pedagogers åsikter
kring den fysiska miljöns utformning. Studien utgår från följande forskningsfrågor: Vilken roll har
hemvrån för små barns lärande? Vilken roll har läroplanen vid utformandet av den fysiska miljön?
Hur utgår pedagogerna från barnens perspektiv när de planerar miljön?
Beskriven studie är kvalitativ och de kvalitativa redskap som används i studiens empiri är intervjuer av
förskollärare samt observationer av miljö. Ljudupptagning av intervjuerna genomförs. Dessutom
innehåller studien artefakter i form av fotografier. I de traditionella förskolorna fokuseras den av oss så
kallade hemvrån och i Reggio Emilia-förskolorna fokuseras det vi anser motsvarar hemvrån. I studien
valdes det sociokulturella perspektivet att relatera till och i beskrivningen av problemområdet tas
tidigare forskning om förskolans fysiska miljö upp. Med stöd i vad som presenteras i studiens
teoretiska del och relaterat till undersökningsfrågorna analyserades observation, foton och intervjuer.
Några av studiens huvudresultat som framkommer är att det är barnens intresse styr hur förskollärarna
väljer att utforma den fysiska miljön, samt att stor variation förekommer mellan de olika förskolorna.
Vidare visar studiens resultat att förskolematerialets tillgänglighet är av betydelse för barnens
aktiviteter och därmed deras lärande och utveckling. Utifrån studiens resultat framkommer också
att förskollärarna menar att hemvrån utvecklar kommunikation, samspel samt sociala
färdigheter. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Fysisk miljö | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | hemvrån | sv |
dc.subject | material | sv |
dc.subject | tillgän | sv |
dc.title | Behövs hemvrån? En empirisk studie om den fysiska miljöns betydelse i Reggio Emilia och traditionella förskolor. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |