Visa enkel post

dc.contributor.authorLoncar, Brankasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:58Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40922
dc.description.abstractSyftet med vårt arbete har varit att ta reda på om verksamma förskollärare i förskolan har en syn på begreppet hemkultur, och hur det i så fall kommer till uttryck i verksamheten ur ett mångkulturellt perspektiv. Vi har även tagit reda på hur tidigare forskning förhåller sig till begreppet hemkultur och ett mångkulturellt arbete i förskolan. För att ta reda på det har vi använt oss av kvalitativa intervjuer med förskollärare som vi sedan har försökt tolka med hjälp av relevant litteratur. Resultatet vi kom fram till är att begreppet hemkultur inte har en självklar plats i förskolan. Många relaterar ordet till mångkultur och tänker ofta på en etnisk skillnad. Dock arbetar många med att inkludera alla barns hemkultur utan att vara medvetna om det. Förskollärare behöver ha ett öppet förhållningssätt och ta tillvara på mångfalden i förskolan och på det sättet kan begreppet hemkultur få en större plats i förskolan. I arbetet har vi haft en utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet då det förespråkar samspel mellan människor.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectHemkultursv
dc.subjectmångkultursv
dc.subjectförskolläraresv
dc.titleHemkultur i förskolan. En studie av tio förskollärares förhållningssätt till begreppet hemkultur.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post