Förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i samlingen
Abstract
Studiens syfte är att undersöka och tolka hur förskollärare göra barnen delaktiga i samlingen
på förskolan. Skapa sig en djupare kunskap och förståelse för barns delaktighet i samlingen
och förskollärares uppfattning om barns delaktighet. Genom intervjuer som metod i studien
har förskollärare besvarat olika frågor om samlingen i verksamheten, vilket syfte har
samlingen och hur de gör barnen delaktiga i upplägget. Studien kopplas till tidigare forskning
som är relevant utifrån studiens syfte och de frågeställningar, samt de svar förskollärare ger
från intervjuerna. Vi kommer också att benämna tidigare forskning där de använde samling
som metod i verksamheten och aktivitet med barnen. Studien belyser förskollärarens
uppfattning om barns delaktighet och inflytande i samlingen samt vilket syfte de har med
samlingen på avdelningen. Studien har en kvalitativ ansats där undersöknings metoden består
av intervjuer, med halvstrukturerade frågor. I intervjuerna finns möjligheter för förskollärarna
att berätta utefter deras erfarenheter och tankar, men så att de håller sig inom vår
forskningsfråga. Intervjufrågorna ska förtydliga förskollärarnas val och utformande i
verksamheten till vilket syfte de arbetar med samlingen med barnen och anpassar barnen till
deltagare. Urvalet av förskollärare i studien består av nio förskollärare i två olika kommuner.
Resultatet i vår studie visar att förskollärarna tillåter barnens delaktighet i olika grader
beroende på barnens ålder. Flera av dem nämnde att poängen med samlingen var att samla
ihop barnen för att de ska kunna se varandra, skapa en vi-känsla på avdelningen. Alla
förskollärare använde sig inte av samlingen på avdelningen, men det förekom mindre
samlingar mellan barnen för att lättare kunna hjälpa barnen att ta del av den kunskap de
erbjuder. I några intervjuer skapar de ett lustfyllt lärande tillsammans med barnen genom att
använda lika material och redskap för att intressera barnen. Den tanke vi har med den här
studien är att synliggöra samlingen som en metod och möjligheter att göra barnen delaktiga i
processen.
Degree
Student essay