• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitetsbegreppets betydelse för en svensk förskola i Thailand

Abstract
Sammanfattning Syftet med beskriven studie, var att ta reda på hur en svensk förskola i södra Thailand arbetar med kvalitetsarbete och dennas betydelse för verksamheten. Studiens forskningsfrågor är: Hur dokumenterar man för att säkerställa en bra kvalitet på en svensk förskola utomlands där barnen deltar under en begränsad tid? Hur arbetar pedagogerna för att kvalitetssäkra barnens lärande? Föreliggande studie är kvalitativ och både intervjuer och observationer har använts som empiriska redskap. Intervjuer genomfördes med förskolläraren, rektorn, tre föräldrar och fyra barn. Dessutom observerades förskollärarens arbete i verksamheten, och då hur hon arbetade med dokumentation samt uppföljning och utveckling av dokumentationen. Det sociokulturella perspektivet har använts i genomförd studie och därigenom de teoretiska tankarna ur Lev Vygotskijs teorisystem. Framför allt gäller detta tanken om att barn och även vuxna lär i sampel med andra och genom användning av kulturella redskap där språket är ett av redskapen (Johansson, 01). Ett annat redskap ur Vygotskijs teorisystem som använts i studien är reflektion och att reflektera tillsammans. Resultatet visar att både rektor och förskollärare var tydliga med att dokumentation, för att säkerhetsställa en bra kvalitet för barnen, inte var genomförbar. De ansåg att dokumentationen skulle innebära alldeles för mycket pappersarbete och att ett sådant arbete inte skulle ha någon betydelse för verksamheten där både pedagoger och barn kommer och går. Den dokumentation som fanns att tillgå var varje barns portfolio. Dessa togs hem, utan att användas för fortsatt pedagogisk arbete med utgångspunkt i barnets förmågor och kunskaper och kan därför inte ses som dokumentation för det enskilda barnets utveckling och lärande. Därav följer resultatet, att man på förskolan inte har någon metod för att kvalitetssäkra barnens lärande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40928
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40928_1.pdf (1.065Mb)
Date
2015
Author
Alvefelt, Jessica
Strecker, Sofia
Keywords
Kvalitet Förskola Thailand Intervju Observation
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV