Show simple item record

dc.contributor.authorFranzén, Linnéasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:04Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:04Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40929
dc.description.abstractAbstract Syfte Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt arbete med att stödja barns självförtroende och ta reda på om de ser ett samband mellan barns självförtroende och identitetsutveckling. Teori Studien utgår från Daniel Sterns utvecklingspsykologiska perspektiv. Han beskriver barnets upplevelse av sig själv från födseln i förhållande till dess omgivning och andra människor. Studien utgår även från Dion Sommers utvecklingspsykologiska perspektiv, där han likt Stern, skriver att självet finns med oss från födseln. Han talar om omgivningens påverkan av barnets självutveckling och kompetensutveckling. Då dessa perspektiv syftar till samspelets påverkan, kommer även ett sociokulturellt perspektiv inkluderas i studien. Arbetet i förskolan ska utgå från läroplanen som vilar på en sociokulturell grund. Studiens utvecklingspsykologiska perspektiv kompletteras därför av den sociokulturella teorin. Metod En kvalitativ intervjustudie genomfördes med sex förskollärare. Intervjuerna hade samtals liknande karaktär, vilket gav utrymme för följdfrågor. Svaren har analyserats genom nsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSjälvförtroendesv
dc.subjectsjälvkänslasv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectidensv
dc.titleSjälvförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record