dc.contributor.author | Franzén, Linnéa | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:04Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40929 | |
dc.description.abstract | Abstract
Syfte
Att få en inblick i förskollärares syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan. Vi vill
ta reda på hur förskollärarna tolkar begreppet självförtroende, hur de reflekterar över sitt
arbete med att stödja barns självförtroende och ta reda på om de ser ett samband mellan barns
självförtroende och identitetsutveckling.
Teori
Studien utgår från Daniel Sterns utvecklingspsykologiska perspektiv. Han beskriver barnets
upplevelse av sig själv från födseln i förhållande till dess omgivning och andra människor.
Studien utgår även från Dion Sommers utvecklingspsykologiska perspektiv, där han likt
Stern, skriver att självet finns med oss från födseln. Han talar om omgivningens påverkan av
barnets självutveckling och kompetensutveckling. Då dessa perspektiv syftar till samspelets
påverkan, kommer även ett sociokulturellt perspektiv inkluderas i studien. Arbetet i förskolan
ska utgå från läroplanen som vilar på en sociokulturell grund. Studiens
utvecklingspsykologiska perspektiv kompletteras därför av den sociokulturella teorin.
Metod
En kvalitativ intervjustudie genomfördes med sex förskollärare. Intervjuerna hade samtals
liknande karaktär, vilket gav utrymme för följdfrågor. Svaren har analyserats genom
n | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Självförtroende | sv |
dc.subject | självkänsla | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.subject | iden | sv |
dc.title | Självförtroende. En studie om pedagogers syn på arbetet med barns självförtroende i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |