dc.contributor.author | Bolin, Jannike | sv |
dc.contributor.author | Karlsson, Anna | |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:02Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:02Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40932 | |
dc.description.abstract | Abstract
Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares uppfattningar av
rumsuppfattning i förskolan. Vi har ställt förskollärares uppfattningar i relation till
läroplansmålet om att förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum,
form, läge och riktning (Skolverket, 010). Detta för att urskilja deras uppfattningar i relation
till deras uppdrag. Vår undersökning grundar sig i problemet angående att det saknas
forskning om ämnet rumsuppfattning. De frågeställningar som undersökningen behandlar är
1. Vad uppfattar förskollärare att de arbetar med inom rumsuppfattning? . På vilket sätt
uppfattar förskollärare att de arbetar för att uppnå läroplansmålet? 3. Hur uppfattar
förskollärare att barn lär utifrån deras arbetssätt?
Vi har använt oss av en fenomenografisk ansats i vår undersökning. Metoden som användes
var intervju. Vi har intervjuat sex stycken förskollärare på två förskolor för att söka svar på
vårt syfte och frågeställningar. Svaren som deltagarna uppgav under intervjuerna analyserades
för att synliggöra deras uppfattningar.
De viktigaste resultaten visar på att förskollärarnas uppfattningar skiljer sig åt. De tolkar och
arbetar med läroplansmålet på olika sätt. De arbetar med läroplanen som en helhet och
fokuserar inte på ett specifikt mål. Resultatet visar även att förskollärarna inte arbetar med alla
delarna inom rumsuppfattning, samt att kommunikation utgör en central uppfattning hos dem
angående hur barn lär utifrån deras arbetssätt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | uppfattningar | sv |
dc.subject | rumsuppfattning | sv |
dc.subject | matematik | sv |
dc.subject | förhåll | sv |
dc.title | Rumsuppfattning i förskolan. En fenomenografisk studie av förskollärares uppfattningar | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |