dc.contributor.author | Boman, Simon | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:54:02Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:54:02Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40933 | |
dc.description.abstract | Abstract
Vår studie handlar om fritidspedagogers uppfattningar av begreppen hälsa, hälsofrämjande
arbete och delaktighet. Vi finner ett problem i att det finns en kunskapslucka gällande
forskning kring hälsa och hälsofrämjande arbete i fritidshem. Då hälsa i dagens samhälle är
ett så pass uppmärksammat och viktigt begrepp, där forskning finns inom hälsoarbete i skolan
så finner vi forskningsfrånvaron kring fritidshemmet som något som bör regleras med mer
forskning inom ämnet, detta för att styrka fritidshemmet som den viktiga pedagogiska
plattform som den är. Syftet med vår studie är att undersöka fritidspedagogers uppfattningar
om fritidshemmets arbete med hälsa. Vi har fokuserat vår undersökning utifrån dessa frågor:
- Hur uppfattar fritidspedagoger hälsa?
- Vilka är fritidspedagogers upplevelser av hälsofrämjande arbete på fritidshem?
- Hur beskriver fritidspedagoger elevers delaktighet i det hälsofrämjande arbetet på
fritidshem?
Vi har gjort en kvalitativ studie och använt oss av en semistrukturerad intervjuform som har
resulterat i ca 0 sidor transkriberat material . Som vi sedan noggrant analyserad genom
kvalitativ innehållsanalys som resulterade att vi delade in våra analysresultat i tre
huvudteman, Hälsa, Hälsofrämjande och Delaktighet. Dessa är också vår teoretiska ansats då
vi utgår ifrån dess begreppsdefinitioner.
Det salutogena perspektivet benämns som en växande syn kring hälsa i tidigare forskning. Då
det patogena synsättet har varit rådande, har vi funnit att även detta visar sig i fritidshemmet
där båda hälsosynerna finns men det salutogena är det dominerande synsättet som även
speglar sig i skolans visionsdokument - styrdokument.
I vår studie har vi funnit att en majoritet av fritidspedagogerna har ett brett och salutogent
tänk kring hälsa i vilket speglar sig i deras uppfattningar kring hälsofrämjande arbete samt hur
de tillåter eleverna vara delaktiga inom det. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Fritidshem | sv |
dc.subject | salutogen | sv |
dc.subject | hälsa | sv |
dc.subject | hälsofrämjande arbet | sv |
dc.title | Hälsa, hälsofrämjande och delaktighet. En kvalitativ studie av fritidspedagogers föreställningar. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |