De leker ju självmant och leken är fantastisk!
Abstract
Anledningen till att vi valde att bedriva vår studie var för att vi ansåg att det finns mycket
forskning om den fysiska aktiviteten men inte i relation till fritidshemmet. Vårt syfte var att
beskriva fritidspedagogers uppfattningar om den fysiska aktiviteten på fritidshemmet. Våra
frågeställningar delades upp i tre olika teman och utgick ifrån olika teorier. Första temat
handlar om fritidspedagogers attityder till den fysiska aktiviteten och utgick ifrån
habitusbegreppet. Andra frågan fokuserar på hur fritidspedagoger upplever sin roll i arbetet
med fysisk aktivitet och utgick ifrån ett rollteoretiskt perspektiv. Sista temat inriktades på
fritidspedagogernas beskrivning av det didaktiska tillvägagångssättet och grundades i
didaktikens vad och varför. Som metod använde vi oss utav en kvalitativ forskningsansats
med semistrukturerade intervjuer. För att analysera intervjuerna så utgick vi från en kvalitativ
innehållsanalys för att få fram resultatet som vi sedan förde diskussion om relaterat till
tidigare forskning och teori. Studiens resultat visade att användningen av den fysiska
aktiviteten påverkas av fritidspedagogernas tidigare upplevelser. Fritidspedagogerna upplever
sin roll som viktig i arbetet med fysisk aktivitet och påverkas av barns och föräldrars
förväntningar men känner otydliga förväntningar från varandra inom arbetslaget. De använder
även den fysiska aktiviteten i form av lek och utomhuspedagogik i det didaktiska
tillvägagångssättet för att det medför positiva aspekter för barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Gustafsson, Andreas
Keywords
Fritidshem
fritidspedagog
fysisk aktivitet
Language
sv