• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läroplanen ... Nä, inga sånna fancy grejer! En etnografisk studie om skapande verksamhet på fritidshem

Abstract
Syftet med den här studien är att belysa hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet på fritidshemmen, hur det sker och vad pedagogen har för motiv och syfte kring sitt arbete med skapande verksamhet. För att få en ökad förståelse för ovanstående syfte söker vi svar på följande frågor: - Hur arbetar pedagoger med skapande verksamhet på fritidshemmen? - Använder sig pedagoger av styrda aktiviteter? - Använder sig pedagoger av färdiga mallar? - Är pedagogen drivande i barnens skapande? - Vad är pedagogernas motiv och syfte med den skapande verksamheten? - Utgår pedagogen från styrdokument? - Har pedagogen en teori bakom syftet med aktiviten? Undersökningen analyserar vi ur ett sociokulturellt perspektiv och tar stöd av Thavenius (004) bok ”Skolan och den radikala estetiken”. Vi har använt oss av följande kompletterande datainsamlingsmetoder: - Observationer - Halvstrukturerade intervjuer - Loggboksanteckningar Resultatet visar på att pedagoger arbetar med skapande verksamhet på olika sätt, beroende på vad de har för synsätt på skapande verksamhet. Deras synsätt beror i sin tur på intresse, kunskap och självförtroende. Vi har sett konkreta exempel på radikal och modest estetik men resultatet pekar på att det finns en gråzon som innebär att radikal och modest estetik kan gå hand i hand i pedagogers undervisning vad gäller skapande verksamhet på fritidshem. Detta gäller även pedagogernas motiv och syfte med den skapande verksamheten. Ingen av pedagogerna föredrog att ha styrda aktiviteter med barnen och ytterligare en gemensam nämnare var att alla upplevde att de tog en roll i bakgrunden då barnen arbetade med skapande verksamhet. Pedagoger använder sällan aktivt styrdokument i sin planering och mallar används av alla tillfrågade, på olika sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40936
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40936_1.pdf (886.5Kb)
Date
2015
Author
Staafgård, Rebecca
Keywords
Estetik
Bildskapande
Barns bildskapande
Modest
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV