Läroplanen ... Nä, inga sånna fancy grejer! En etnografisk studie om skapande verksamhet på fritidshem
Abstract
Syftet med den här studien är att belysa hur pedagoger arbetar med skapande verksamhet på
fritidshemmen, hur det sker och vad pedagogen har för motiv och syfte kring sitt arbete med
skapande verksamhet.
För att få en ökad förståelse för ovanstående syfte söker vi svar på följande frågor:
- Hur arbetar pedagoger med skapande verksamhet på fritidshemmen?
- Använder sig pedagoger av styrda aktiviteter?
- Använder sig pedagoger av färdiga mallar?
- Är pedagogen drivande i barnens skapande?
- Vad är pedagogernas motiv och syfte med den skapande verksamheten?
- Utgår pedagogen från styrdokument?
- Har pedagogen en teori bakom syftet med aktiviten?
Undersökningen analyserar vi ur ett sociokulturellt perspektiv och tar stöd av Thavenius
(004) bok ”Skolan och den radikala estetiken”. Vi har använt oss av följande kompletterande
datainsamlingsmetoder:
- Observationer
- Halvstrukturerade intervjuer
- Loggboksanteckningar
Resultatet visar på att pedagoger arbetar med skapande verksamhet på olika sätt, beroende på
vad de har för synsätt på skapande verksamhet. Deras synsätt beror i sin tur på intresse,
kunskap och självförtroende. Vi har sett konkreta exempel på radikal och modest estetik men
resultatet pekar på att det finns en gråzon som innebär att radikal och modest estetik kan gå
hand i hand i pedagogers undervisning vad gäller skapande verksamhet på fritidshem. Detta
gäller även pedagogernas motiv och syfte med den skapande verksamheten. Ingen av
pedagogerna föredrog att ha styrda aktiviteter med barnen och ytterligare en gemensam
nämnare var att alla upplevde att de tog en roll i bakgrunden då barnen arbetade med
skapande verksamhet. Pedagoger använder sällan aktivt styrdokument i sin planering och
mallar används av alla tillfrågade, på olika sätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Staafgård, Rebecca
Keywords
Estetik
Bildskapande
Barns bildskapande
Modest
Language
sv