Pedagogers delaktighet i barns fria lek. En intervjustudie på fritidshem utifrån barns och pedagogers perspektiv
Abstract
Abstract
I den här studien har vi intresserat oss för fri lek och undersökt hur pedagoger och barn
resonerar kring pedagogers roll i den fria leken. Den fria leken har en stor roll i
fritidshemsverksamheten, men tidigare forskning har fokuserat på förskolor. Vi menar därför
att det är viktigt att göra en studie som intresserar sig för fritidshemmets verksamhet. Vi har
heller inte funnit någon intervjustudie på pedagoger och barn från samma verksamhet och
därför blir detta intressant. Syftet med den här uppsatsen är att få en bild av vad barn och
pedagoger anser att pedagogers roll är på fritidshemmet och i den fria leken.
Våra frågeformuleringar är:
- Hur resonerar pedagoger och barn kring fri lek?
- Hur beskriver pedagoger och barn pedagogens roll på fritidshemmet?
- Hur uttrycker pedagoger och barn pedagogers delaktighet i den fria leken?
- Skiljer sig barnens och pedagogernas resonemang åt?
Vi har intervjuat barn i åldrarna 6-8 år och deras pedagoger på två fritidshem. De båda
fritidshemmen, som inryms i samma skola, är belägen i en småstad. Vi valde att göra
intervjuerna halvstrukturerade, då vi är intresserade av att låta barnens röster bli hörda.
Genom detta ville vi öppna upp möjligheter för barnen att plocka upp saker som de själva
anser intressant i samtalen. Våra teoretiska utgångspunkter är sociokulturella perspektiv på
lärande och vi har valt att analysera resultatet utifrån en tematisk analys.
De mest framträdande resultaten som vi kommit fram till handlar om att både barnen och
pedagogerna anser att pedagogerna inte ska vara med och leka. Barnen anser att pedagogerna
inte kan leka och pedagogerna anser att deras uppgift inte är att leka utan mer att stötta barnen
så de kommer in i leken och när de behöver hjälp med någonting. Vi har också kommit fram
till att fri lek är mycket svårdefinierat och det råder delade meningar om vad pedagogerna
anser om den fria leken. Några anser att den är nyttig medan andra ser leken utifrån sitt
egenvärde att den är kul.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Lingegård, Matilda
Keywords
lek
fri lek
pedagogers delaktighet
fritidshem
Language
sv