dc.contributor.author | Lundin, Sophie | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:53:57Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:53:57Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40940 | |
dc.description.abstract | Abstract
Denna studie syftar till att ta reda på hur eleverna beskriver sina möjligheter att vara delaktiga
i utformningen av fritidshemmets aktiviteter. Vårt resultat besvaras utifrån våra
frågeställningar som är:
-Vid vilka tillfällen beskriver eleverna att de får vara delaktiga i utformandet av
fritidshemmets aktiviteter?
-På vilket sätt beskriver eleverna att de får vara delaktiga i utformandet av fritidshemmets
aktiviteter?
I vår studie redovisar vi för tidigare forskning på fritidshemmet men kompletterar också med
tidigare forskning på förskola och skola. Resultatet påvisar att eleverna är delaktiga i den fria
leken samt i innehållet i de styrda aktiviteterna. Resultatet påvisar också att det på
fritidshemmen i vår studie finns två utmärkande sätt att vara delaktiga i utformandet av
fritidshemmets aktiviteter. Dessa två sätt är genom röstning och önskning.
Vi har gjort en kvalitativ studie där vårt val av metod har varit gruppintervjuer med elever. Vi
har valt att se på vår studie ur det barndomssociologiska perspektivet samt att vi valt att
försöka närma oss barns perspektiv. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Delaktighet | sv |
dc.subject | eleverna | sv |
dc.subject | fritidshem | sv |
dc.subject | det barndomssoc | sv |
dc.title | "Om bara barnen skulle bestämma på fritids så skulle det bli kaos". En kvalitativ studie om delaktighet ur barns perspektiv | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |