Får barn vila? - En kvalitativ forskningsstudie om hur förskollärare arbetar för att möta barns behov av återhämtning
Abstract
Abstract
Bakgrund
Stressen i samhället har ökat och många människor känner idag krav på sig att prestera.
Tidigare forskning har visat att barns stressnivåer ökar under vistelsen på förskolan. Det finns
däremot lite forskning på hur förskollärare arbetar för att förebygga stress och ohälsa. I vår
studie vill vi därför undersöka vilka möjligheter till återhämtning barn får på förskolan.
Syfte
Studiens syfte är att undersöka hur fyra olika förskollärare beskriver sitt arbete att skapa
möjlighet till vila och återhämtning i förskolan. Vi vill även studera om det finns faktorer som
hindrar deras arbete att tillgodose varje barns behov. De forskningsfrågor vi har valt är:
- Hur beskriver förskollärare att de arbetar för att möjliggöra vila och återhämtning för
barn i förskolan?
- Vilka faktorer anser förskollärare begränsar deras möjligheter att se till varje barns
behov av vila och återhämtning?
Material och metod
Den här studien utgår ifrån en kvalitativ ansats med en fenomenografisk metod. Fyra
förskollärare har intervjuats. Utifrån vårt teoretiska ramverk samt aktuell forskning har vi
analyserat och diskuterat vårt resultat.
Teori
I vårt teoretiska ramverk har vi valt att utgår ifrån begreppen förskollärarens roll, barnsyn,
vila, fysisk miljö, social miljö och institutionella villkor. Detta för att vi utifrån tidigare
forskning kommit fram till att alla dessa begrepp är relevanta för att undersöka studiens
frågeställning.
Resultat
Vårt empiriska material visar att förskollärarna beskriver sitt arbete på tre olika sätt.
Arbetssätten grundar sig i vilken typ av barnsyn de har. Studien visar även att förskollärarna
har en varierande syn på vad vila för barn innebär. Vilken möjlighet till återhämtning varje
barn får beror därför på förskollärarnas barnsyn och den definition av vila de har.
Förutsättningarna för barns möjlighet till vila ser därför olika ut på olika förskolor.
Respondenterna anser att flera av de faktorer som begränsar deras arbete inte går att påverka.
Detta för att beslut som rör förskolan ofta tas av andra än förskollärare själva. Deras makt att
påverka sin egen verksamhet blir därför begränsad.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Oskarsson, Malin
Keywords
Vila
återhämtning
stress
barn
förskollärare
a
Language
sv