• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hur fri är barns fria lek i en förskola? - Ur barnens och pedagogernas perspektiv

Abstract
Abstrakt Den fria leken är en problematik för förskolan, om barns fria lek ska vara fri från en vuxens styrning eller inte. Vårt examensarbete handlar om hur fri den fria leken är i en förskola utifrån vad några pedagoger ser på sin egen roll och vad några barn har för uppfattningar och upplevelser om den fria leken. - Hur upplever och uppfattar barnen den fria leken? - Hur ser pedagoger på sin roll i den fria leken? I vår studie har vi valt att intervjua tre pedagoger och fyra barn på samma avdelning i en förskola. Vi använde oss av halvstrukturerade intervjuer, både med barnen och pedagogerna. Det är för att vi ska kunna få ta del av två olika perspektiv om den fria leken i förskolan. Vid intervjuerna har vi endast använt penna och anteckningsblock för att anteckna barnens och pedagogernas svar på våra intervjufrågor. I resultatanalysen har vi använt begreppsrelation som makt och barn, modellmakt, barnperspektiv och barns perspektiv samt även tidigare forskning. I diskussionsavsnittet har vi diskuterat resultatet utifrån vår tidigare forskning, teorier och Förskolans Läroplan, Lpfö98. De viktigaste resultat som vi har kommit fram till är att barns fria lek blir alltid hindrad och begränsad av pedagogerna. Barns fria lek är inte så fri som den låter, eftersom leken inte kan vara fri från vuxnas styrning. Det som vi även funnit i studien är att pedagogernas perspektiv i den fria leken krockar oftast med barns egna perspektiv, om vad som är rätt eller fel att leka i förskoleverksamheten.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/40949
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_40949_1.pdf (562.9Kb)
Date
2015
Author
Chan, Lisa
Keywords
Fri lek
makt
hindra
begränsa
förskola
barn
p
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV