Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Lindasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:59Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:59Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40954
dc.description.abstractAbstract TAKK är förkortning av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Det innebär att tecken används till att förstärka eller komplettera det verbala språket. Kommunikationssättet har vanligtvis använts för barn i behov av särskilt stöd men målgruppen har utvidgats på senare år eftersom pedagogernas intresse har utökats. Vi vill därmed undersöka om TAKK kan vara ett ytterligare uttryckssätt som förskollärarna i förskolans verksamhet kan erbjuda barnen, utan att det behöver ses som ett specialpedagogiskt redskap. Vad skulle hända om vi införde TAKK som ett komplement till att stötta barnen i deras sociala relationer? Syftet med examensarbetet blev därför att ta reda på vad förskollärare har för erfarenheter kring användandet av TAKK i relation till barns samspel. I examensarbetet utgick vi från en kvalitativ forskningsmetod som är inspirerad från fenomenologin. Detta på grund av vi ville ta reda på förskollärares erfarenheter kring TAKK samt förskollärarnas gemensamma innebörd, essensen kring kommunikationssättet. Essensen är erfarenheter som återupprepar sig i förskollärarnas erfarenheter. De teoretiska perspektiv vi har valt för att besvara forskningsfrågorna har varit fenomenologin och sociokulturella perspektivet med fokus på livsvärld och samspel. I resultatredovisningen kommer det fram att TAKK används som en ytterligare möjlighet för barnen att uttrycka sig på. Dessutom berättar förskollärarna att TAKK är positivt för de yngre barnens kommunikation, då det är en uttrycksform som inte kräver det verbala språket. Det framkommer även att vissa föräldrar har haft oro av att TAKK skulle hämma barns språkutveckling. Detta hanteras genom att förskollärarna ger föräldrarna kunskap kring TAKK. Dessutom kan vi även se att det uppstår olikheter i förskollärarnas erfarenheter samt erfarenheter som endast vissa förskollärare samtalar om. Detta på grund av att förskollärarna inte kom in på samma samtalsämnen under intervjun eftersom erfarenheterna varierade. Det framkommer till exempel att användningen av TAKK till stor del beror på förskollärarnas intresse. Slutligen diskuteras bland annat TAKK i relation till inkludering och allas lika värde.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTAKKsv
dc.subjectsociala relationersv
dc.subjectsamspelsv
dc.subjectlivsvärldsv
dc.titleAtt förstå varandra - En studie om förskollärares erfarenheter kring TAKK i relation till barns samspelsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record