Show simple item record

dc.contributor.authorKadir, Hamdiyasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:02Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40955
dc.description.abstractAbstract Syfte Detta arbete syftar till att undersöka musikens roll i barns språkutveckling i en samling på en mångkulturell förskola utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Fokus ligger på att undersöka huruvida musik gynnar eller missgynnar barnens språkutveckling. Det generella syftet med studien är att utforska vilken inflytande musiken har i förskolans värld av språkutveckling i observationerna där det även ingår hur material och miljö främjar eller hindrar språket. Detta görs genom att observera barngruppen, utöver musiksamlingen, 0 minuter före och 0 minuter efter själva samlingen. Forskningsfråga: 1. Hur utmanas flerspråkiga barns språkutveckling i en musiksamling av pedagogerna? 2. Vad ger miljön och material för möjligheter samt hinder för barns språkutveckling vid en samling? 3. På vilket sätt ger pedagogen stöttningar till barngruppen där alla blir delaktiga i samlingen? Metod Undersökningen är en observationsstudie av både pedagogerna och barngrupperna i en styrd aktivitet. Aktiviteten som observerades var samlingen på två avdelningar vid en förskola i Göteborgsområdet. Observationstillfällena ägde rum under fem dagar. Sammanlagt gjordes 15 kortare observationer i barngruppen, barn och pedagoger observerades i tre omgångar, före, under och efter sångsamlingen. Resultat Resultatet visar att pedagogerna arbetar medvetet med att utveckla flerspråkiga barns språkutveckling via sångsamlingar. Genomgående i alla sångsamlingarna uppmärksammar vi att musiken har en stor betydelse för flerspråkiga barns språkutveckling. Exempelvis utvecklade barnen olika begrepp inom det verbala språket, ordförråd från sångerna och rytmik från klappning samt språkmelodi. En av slutsatserna är att musiken har god potential att stimulera och utmana barnens språkutveckling då de rör sig i en nära språklig utvecklingszon. Inom det sociala samspelet skapas det gemenskap, då musiken fungerar som ett redskap vilket gör alla delaktiga oavsett de individuella språkliga förutsättningarna och utmaningarna. Relevans för läraryrketsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectSpråkutvecklingsv
dc.subjectFlerspråkighetsv
dc.subjectSociokultusv
dc.titleMusiksamling i förskolan – en metod för språkutveckling. En observationsstudie av musikens betydelse för barns språkutveckling i en mångkulturell förskolasv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record