TAKK som redskap i förskolan En intervjustudie om pedagogers uppfattningar av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation
Abstract
Abstract
Syfte: Studiens syfte är att undersöka pedagogers uppfattningar av TAKK – tecken
som alternativ och kompletterande kommunikation – som redskap i förskolan.
Den utgår från två frågeställningar:
Vilken funktion fyller TAKK som redskap för pedagoger i förskolan?
Vilka faktorer upplever pedagoger i förskolan påverkar arbetet med TAKK?
Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv, och använder sig även av
begrepp och modeller från verksamhetsteori och organisationsteori. Några av
de begrepp och modeller som används är medierande redskap (Säljö, 005),
resande idéer (Czarniawska, 005) och Engeströms modell över ett mänskligt
verksamhetssystem (Knutagård, 003).
Metod: Den metod som använts är halvstrukturerade intervjuer med intervjuguide.
Intervjupersonerna är sex pedagoger som gått kurs i TAKK och arbetar eller
planerar att arbeta med det i sin barngrupp.
Resultat:Resultatet visar sex olika uppfattningar av vilken funktion TAKK får som
redskap, bland annat som kommunikationshjälpmedel, som specialpedagogiskt
redskap och som redskap för delaktighet. I analysen framträder även ett antal
faktorer som påverkar arbetet med TAKK, till exempel om pedagogen ges tid
att lära sig tecken, om alla i arbetslaget är med på tåget och om det finns ett
tydligt behov.
En av slutsatserna är att det inte är tillräckligt att som pedagog konstatera att
man vill arbeta med TAKK, utan man måste även reflektera kring varför och
hur man vill arbeta med det. En annan slutsats är att ett arbete med TAKK
alltid har sin utgångspunkt i någon typ av behov.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2015Author
Hedman, Paul
Keywords
TAKK
tecken som alternativ och kompletterande kom
Language
sv