Show simple item record

dc.contributor.authorMohammad Murad, Zheansv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.available2015-11-19T19:54:00Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40958
dc.description.abstractAbstract Med bakgrund i att främlingsfientligheten bara växer på ett väldigt oroväckande sätt i Sverige så har vi skrivit en uppsats där kulturmöten i samtida bilderböcker analyseras med avseende på etnicitet. Uppsatsen syftar till att undersöka hur kulturmöten gestaltas i ett urval nyutgivna barnböcker och huruvida dessa möten kan karakteriseras som mångkulturella och/eller interkulturella. Särskild vikt läggs vid bilderböckernas gestaltning av etnicitet i samband med kulturmötena. Våra frågeställningar berör hur kulturmöten och etnicitet gestaltas i bilderböckerna samt hur text och bild samspelar och hur ikonotexten framträder för läsaren. Vår utgångspunkt i den tidigare forskningen är Simonssons avhandling Bilderboken i förskolan (004), till det finns det tre litteraturanalyser som har speglat vårt övriga innehåll i uppsatsen väl. Vi valde att göra en litteraturanalys med en kvalitativ ansats där vi sökte efter vissa på förhand bestämda begrepp och analyserade hur de framträdde i bilderböckerna. De viktigaste begreppen för vår uppsats har varit kulturmöte, etnicitet, intersektionalitet, stereotyper och klass. I resultatet analyserade vi såväl framställningen av karaktärer, som bilderböckernas miljö och kulturmöten. De viktigaste resultateten för vår uppsats presenteras i diskussionsdelen. Vårt viktigaste resultat är att den expanderande ikonotexten i de båda bilderböckerna är positiva. Vi menar genom att inte beskriva eller synliggöra etnicitet hos karaktärerna i de båda bilderböckerna ges barn en positiv bild av personer som lever i Sverige, som har ett annat ursprung än det etniskt svenska. Däremot är det viktigt att poängtera att även om författaren till bilderböckerna har jobbat med en expanderade ikonotext så utspelas båda bilderböckernas i en svensk miljö. Det har vi tolkat som att den svenska kulturen är högst värderad, men att den har en såväl interkulturell som mångkulturell karaktär. Slutligen menar vi att det är av stor vikt för såväl blivande som varande förskollärare att kunna analysera innehållet i bilderböckerna som finns i förskolans verksamhet. Vad säger de egentligen om det svenska samhället och vilka normer upprätthålls med dem?sv
dc.language.isosvsv
dc.titleBilderbokens viktiga funktion i en förskola för alla. En litteraturstudie om kulturmöten med fokus på etnicitet i samtida bilderböcker för barn.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record