dc.description.abstract | Abstract
Med bakgrund i att främlingsfientligheten bara växer på ett väldigt oroväckande sätt i Sverige
så har vi skrivit en uppsats där kulturmöten i samtida bilderböcker analyseras med avseende
på etnicitet. Uppsatsen syftar till att undersöka hur kulturmöten gestaltas i ett urval nyutgivna
barnböcker och huruvida dessa möten kan karakteriseras som mångkulturella och/eller
interkulturella. Särskild vikt läggs vid bilderböckernas gestaltning av etnicitet i samband med
kulturmötena. Våra frågeställningar berör hur kulturmöten och etnicitet gestaltas i
bilderböckerna samt hur text och bild samspelar och hur ikonotexten framträder för läsaren.
Vår utgångspunkt i den tidigare forskningen är Simonssons avhandling Bilderboken i
förskolan (004), till det finns det tre litteraturanalyser som har speglat vårt övriga innehåll i
uppsatsen väl.
Vi valde att göra en litteraturanalys med en kvalitativ ansats där vi sökte efter vissa på
förhand bestämda begrepp och analyserade hur de framträdde i bilderböckerna. De viktigaste
begreppen för vår uppsats har varit kulturmöte, etnicitet, intersektionalitet, stereotyper och
klass. I resultatet analyserade vi såväl framställningen av karaktärer, som bilderböckernas
miljö och kulturmöten.
De viktigaste resultateten för vår uppsats presenteras i diskussionsdelen. Vårt viktigaste
resultat är att den expanderande ikonotexten i de båda bilderböckerna är positiva. Vi menar
genom att inte beskriva eller synliggöra etnicitet hos karaktärerna i de båda bilderböckerna
ges barn en positiv bild av personer som lever i Sverige, som har ett annat ursprung än det
etniskt svenska. Däremot är det viktigt att poängtera att även om författaren till
bilderböckerna har jobbat med en expanderade ikonotext så utspelas båda bilderböckernas i
en svensk miljö. Det har vi tolkat som att den svenska kulturen är högst värderad, men att den
har en såväl interkulturell som mångkulturell karaktär.
Slutligen menar vi att det är av stor vikt för såväl blivande som varande förskollärare att
kunna analysera innehållet i bilderböckerna som finns i förskolans verksamhet. Vad säger de
egentligen om det svenska samhället och vilka normer upprätthålls med dem? | sv |