dc.description.abstract | Sammanfattning
Den kvalitativa studie som gjorts baseras på en tidigare forskningsöversikt. Studien
har till syfte att lyfta elevers upplevelser av läsläxan, samt se om deras läsning
påverkas av den läsebok de har. Den empiri som samlats in baseras på svar från elever
i årskurs 1. Målet är att lyfta fram elevers tankar angående denna arbetsmetod, för att
sedan se om denna påverkar elevers läsning, motivation och läsglädje. Studien
behandlar de faktorer som enligt forskning påverkar elevers läsutveckling. Här
presenteras bland annat vikten av ordavkodning, läsförståelse, motivation etc. Det
resultat som redovisas baseras på svar från 0 elever i årskurs 1, vilka har läsläxa
varje vecka. Läsläxan för eleverna i denna klass innebär att de får fyra sidor varje
vecka, vilka de ska läsa för en vårdnadshavare som signerar att de lyssnat på sitt barn.
Efter en vecka får eleverna läsa upp läxan för läraren, som sedan ger eleverna nya
sidor till veckan därpå. Den problematik som kan uppstå i samband med läsläxan är
att elever inte förstår meningen med arbetssättet. Konsekvensen kan därmed bli att
den läsebok som eleverna har för varje vecka, påverkar deras motivation och glädje
inför att läsa. | sv |