Show simple item record

dc.contributor.authorPetersson, Hildasv
dc.date.accessioned2015-11-19T19:53:55Z
dc.date.available2015-11-19T19:53:55Z
dc.date.issued2015sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/40962
dc.description.abstractSammanfattning Den kvalitativa studie som gjorts baseras på en tidigare forskningsöversikt. Studien har till syfte att lyfta elevers upplevelser av läsläxan, samt se om deras läsning påverkas av den läsebok de har. Den empiri som samlats in baseras på svar från elever i årskurs 1. Målet är att lyfta fram elevers tankar angående denna arbetsmetod, för att sedan se om denna påverkar elevers läsning, motivation och läsglädje. Studien behandlar de faktorer som enligt forskning påverkar elevers läsutveckling. Här presenteras bland annat vikten av ordavkodning, läsförståelse, motivation etc. Det resultat som redovisas baseras på svar från 0 elever i årskurs 1, vilka har läsläxa varje vecka. Läsläxan för eleverna i denna klass innebär att de får fyra sidor varje vecka, vilka de ska läsa för en vårdnadshavare som signerar att de lyssnat på sitt barn. Efter en vecka får eleverna läsa upp läxan för läraren, som sedan ger eleverna nya sidor till veckan därpå. Den problematik som kan uppstå i samband med läsläxan är att elever inte förstår meningen med arbetssättet. Konsekvensen kan därmed bli att den läsebok som eleverna har för varje vecka, påverkar deras motivation och glädje inför att läsa.sv
dc.language.isosvsv
dc.subject0sv
dc.title"Ta med dig boken hem!" - En kvalitativ studie om elevers upplevelser om läsläxansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record