Elevers upplevelse av betyg i årskurs 6: En studie kopplad till sammansatt betyg inom de naturorienterande ämnena
Abstract
Syftet med denna studie är att få en inblick i hur elever känner och tänker kring betyg. Bak-
grunden till valet av ämne grundar sig i den heta politiska debatt som pågår rörande betyg i
dagens skola. Det skrivs mycket om att elever är mer stressade idag än förr och i denna upp-
sats undersöks om betyg kan vara en av de orsaker som gör ungdomar mer stressade. På grund
av tidsbegränsningen valde jag att undersöka skolor i en kommun för att få en inblick i hur de
eleverna erfar betyg. Jag intervjuade elever för att sedan använda deras svar till att utforma
min enkät som jag lämnade ut till klasser i kommunen, samtliga var elever i årskurs 6. Resul-
tatet baserades sedan på tre områden som jag fick fram från enkätsvaren och intervjuerna.
Dessa tre områden betecknas här som 1) stress, ) samansatt betyg i NO och 3) information
från lärare. Mitt resultat visar att övervägande del av eleverna i kommunen inte kände någon
negativ form av stress. Det var också så att ungefär hälften av eleverna anser att sammansatt
betyg är bra för deras motivation till skolarbetet, och den resterande halvan anser att det inte
spelar så stor roll eller att det är bättre med separat betyg i varje NO-ämne. Det sista område
som presenterades i resultatet var information från lärare. Detta behandlar elevers åsikter
kring information de får från läraren om bland annat kunskapskrav. Detta varierar också mel-
lan elever och en stor del anser att de inte får tillräckligt med information från sin lärare om
vad som krävs av dem för att de ska nå sina mål, medan ungefär lika stor andel elever anser
att de får den information de behöver. Jag anser att en fortsatt forskning på området behövs
för att kunna jämföra kommuner och kanske se en skillnad och vad det i så fall kan bero på.
Degree
Student essay