NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen
dc.contributor.author | Löfving, Linnea | sv |
dc.date.accessioned | 2015-11-19T19:53:58Z | |
dc.date.available | 2015-11-19T19:53:58Z | |
dc.date.issued | 2015 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/40971 | |
dc.description.abstract | I detta självständiga examensarbete undersöks lärares upplevelse av hur betygsättning påverkar deras arbete ur olika synvinklar. De aspekter som behandlas i undersökningen är motivation, stress och kreativitet. Studien är kopplad till de naturorienterande ämnena och riktar sig mot årskurs sex. Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur lärare upplever betygsättning och jag har använt mig av kvalitativa intervjuer för att besvara min frågeställning. Vid sammanställningen av resultaten ur intervjuerna framgick det att inom samtliga kategorier fanns en direkt och en indirekt påverkan på lärarnas arbete. Lärarnas tankar och åsikter om betygsättning i no-ämnena kunde också kopplas till den forskning som belyses under litteraturdelen och det framkom att många av lärarna i intervjuerna är väl bekanta med no-ämnets olika ord och begrepp som ligger som grund för ämnet och hur man kan undervisa om dessa. Hälften av de intervjuade lärarna berättade att de kände sig stressade medan den andra hälften inte kände av det alls. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | NO-lärare om betygens inverkan på undervisningen | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |