It's all about the test: en studie om bedömning av läsförståelse i teori och praktik på en grundskola i Shanghai
Abstract
Denna kvalitativa studie har gjorts med utgångspunkt i svenska elevers försämrade resultat
gällande läsförståelse i internationella mätningar. Studien har till syfte att beskriva hur lärare i
ett högpresterande skolsystem dokumenterar, diskuterar och bedömer elevers läsförståelse.
Undersökningen baseras på tre lärares svar, en observation av en lesson study och
minnesanteckningar från besöket i Shanghai. Analysen lyfter fram lärares tankar och
beteenden gällande bedömning och undervisning i läsförståelse. Studien undersöker några av
de faktorer som enligt forskning visats vara bidragande till Shanghais goda resultat i
mätningarna och andra faktorer som påverkar bedömning av läsförståelse. Lärarna i studien
använder läsförståelsetest som främsta bedömningsredskap. Läsförståelseundervisningen i
Shanghai är utformad på ett sätt som har stora möjligheter till kontinuerlig
klassrumsbedömning som ger läraren information om elevers aktuella kunskap och förståelse,
både summativt och formativt. Resultatet visar dock inte hur lärarna använder denna
information för att utmana och utveckla elevers lärande. Hur lärarna använder den
informationen kan därför vara en fråga för fortsatt forskning.
Degree
Student essay