IT för innovation i vården: En fallstudie om utmaningar i planeringsstadiet
IT as a tool for Innovation in health care - A case study of challenges during the planning phase
Sammanfattning
Studien undersöker vilka utmaningar hälso- och sjukvården i Sverige står inför vid planering av nya IT-lösningar som stödjer deras behov, bidrar till en förbättrad verksamhet och möjliggör för innovation. På nationell nivå finns direktiv som påtalar behovet av och beskriver förutsättningar för hur offentliga verksamheter kan bli mer innovativa. För att se om och hur det har realiserats på verksamhetsnivå har en kvalitativ ansats genomförts i en Region i Sverige för att undersöka hur uppsamling av behov till och med att de är prioriterade och godkända ser ut samt vilka utmaningar det medför. Undersökningen identifierade fem utmaningar som hälso- och sjukvården i Regionen står inför, vilka påverkar deras möjlighet för ett effektivt innovationsarbete. De karakteriseras av en komplex organisations- och systemmiljö vilket påverkar deras möjligheter att på verksamhetsnivå, planera innovativa IT-lösningar som möter deras behov. Tillsammans med otillräckliga resurser, bristande kommunikation och ett högt förändringsmotstånd påverkas förutsättningarna till att vara innovativ negativt. För att offentliga verksamheter ska kunna arbeta mer innovativt är det viktigt att de tar hänsyn till och hanterar de fem identifierade utmaningarna.
Examinationsnivå
Master theses
Övrig beskrivning
This study identifies five challenges facing Swedish health care during the planning phase of new IT-solutions in order to allow for innovation. On a national level Sweden has invested a lot of resources in order to encourage and support public sector organisations to become more innovative. To examine the realisation of these investments on an operational level a qualitative study was performed in one region in Sweden. We evaluated their planning phase as well as the organisation’s openness towards innovation and identified five challenges, which need to be overcome to increase their ability to work innovative. In Sweden public organisations are characterized by a complex organizational- and IT environment, which influence their chances of planning for innovative IT solutions to meet the need on a department level. Combined with inadequate resources, lack of communication between departments and a high resistance to change their innovation capability becomes compromised. In order for the public sector to become more innovative, it is important they learn how to manage these five identified challenges.
Fil(er)
Datum
2015-11-04Författare
PETERSSON, SOFIE
VESTERLUND, CECILIA
Nyckelord
innovation
innovation i hälso- och sjukvård
innovationsprocess
IT-innovation
path dependency
inlåsningseffekter
IT styrning
top-down och bottom-up ansatser
Serie/rapportnr.
Mastersuppsats i Informatik
2015:115
Språk
swe