dc.contributor.author | Gester, Michaela | |
dc.date.accessioned | 2015-11-09T12:18:10Z | |
dc.date.available | 2015-11-09T12:18:10Z | |
dc.date.issued | 2015-11-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41020 | |
dc.description | Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet
Specialarbete
Språkkonsultprogrammet, SPK160, delkursen Specialarbete, 15 hp
Vårterminen 2015
Handledare: Inga-Lill Grahn | sv |
dc.description.abstract | I den här uppsatsen undersöker jag frågor som inkassohandläggare ställer i samtal med
skuldsatta personer. I syfte att kartlägga frågorna och deras funktion för samtalen
kategoriseras de in i frågetyper efter syntaktisk konstruktion och prosodiska drag. Dessa
frågetyper är frågor med rogativ syntax (ja- och nej-frågor), frågor med kvesitiv syntax
(frågeordsfrågor) samt deklarativa yttranden (påståenden) med frågeintonation. Därefter
analyseras funktionen hos frågeyttrandena utifrån den omgivande kontexten. Materialet i
uppsatsen utgör samtal där inkassohandläggarens röst spelats in. Frågorna har sedan
analyserats med tillämpad CA-metod.
Mina resultat visar att de tre frågetyperna används med flera olika funktioner. Av
dessa har den rogativa syntaxen flest funktioner. I materialet förekommer den rogativa
syntaxen i frågor med uppmanande, informationssökande, bekräftelsesökande och erbjudande
funktioner. Den kvesitiva syntaxen har en informationssökande funktion.
Deklarativa yttranden med frågeintonation har i materialet en bekräftelsesökande
funktion.
Vidare visar resultaten hur frågetyperna kombineras till flerledade frågor, med
funktionen att begära ett specificerat svar. Sammanfattningsvis visas också att frågor kan
uttrycka andra språkhandlingar, nämligen uppmaningar och erbjudanden. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | institutionella samtal | sv |
dc.subject | samtalsanalys | sv |
dc.subject | tillämpad CA | sv |
dc.subject | inkasso | sv |
dc.subject | frågor | sv |
dc.subject | syntax | sv |
dc.subject | prosodi | sv |
dc.subject | språkhandlingar | sv |
dc.title | Att komma till saken En kartläggning av frågetyper i nio inkassosamtal | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |