dc.contributor.author | Redelöv, Erika | |
dc.date.accessioned | 2015-11-10T14:07:16Z | |
dc.date.available | 2015-11-10T14:07:16Z | |
dc.date.issued | 2015-11-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/41026 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med uppsatsen är att förstå och förklara hur personal i förskolan hanterar situationer där det misstänks att barn far illa. Framförallt kommer uppsatsen att försöka undersöka vilka faktorer som verkar påverka huruvida orosanmälan görs eller inte när förskolepersonalen känner oro inför att barn far illa. Exempelvis kommer faktorer som handlar om personalens erfarenheter samt samarbete och diskussion inom organisationen att studeras.
Teori: Anknytningsteori och utvecklingsekologisk teori
Metod: En webb-baserad enkätundersökning, även innehållande en vinjett utskickad till all kommunanställd förskolepersonal i en kommun.
Resultat: Underökningen visar att personalen i förskolan i stor utsträckning diskuterar oro och osäkerhet inför om barn far illa med arbetslaget, förskolechefen och den specialpedagog som är knuten till förskolan. De här diskussionerna verkar vara en bidragande orsak till att orosanmälan till socialtjänsten, i vissa fall, uteblir, tillsammans med uppfattningen att det är svårt att veta var gränsen för anmälningsskyldigheten går. I den här studien kunde däremot inga skillnader ses när det gäller utbildning och/eller tid yrket med avseende på benägenheten att göra orosanmälan till socialtjänsten. Inte heller fanns det i studien tecken på att erfarenheter från tidigare anmälningar till socialtjänsten påverkar benägenheten att anmäla. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT15 IPS18 SPP600 | sv |
dc.subject | barn som far illa | sv |
dc.subject | omsorgssvikt | sv |
dc.subject | orosanmälan | sv |
dc.title | ”Det är nog inte så farligt” En enkätstudie av hur personal i förskolan hanterar oro kring barn som far illa | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |