Visa enkel post

dc.contributor.authorRedelöv, Erika
dc.date.accessioned2015-11-10T14:07:16Z
dc.date.available2015-11-10T14:07:16Z
dc.date.issued2015-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41026
dc.description.abstractSyfte: Syftet med uppsatsen är att förstå och förklara hur personal i förskolan hanterar situationer där det misstänks att barn far illa. Framförallt kommer uppsatsen att försöka undersöka vilka faktorer som verkar påverka huruvida orosanmälan görs eller inte när förskolepersonalen känner oro inför att barn far illa. Exempelvis kommer faktorer som handlar om personalens erfarenheter samt samarbete och diskussion inom organisationen att studeras. Teori: Anknytningsteori och utvecklingsekologisk teori Metod: En webb-baserad enkätundersökning, även innehållande en vinjett utskickad till all kommunanställd förskolepersonal i en kommun. Resultat: Underökningen visar att personalen i förskolan i stor utsträckning diskuterar oro och osäkerhet inför om barn far illa med arbetslaget, förskolechefen och den specialpedagog som är knuten till förskolan. De här diskussionerna verkar vara en bidragande orsak till att orosanmälan till socialtjänsten, i vissa fall, uteblir, tillsammans med uppfattningen att det är svårt att veta var gränsen för anmälningsskyldigheten går. I den här studien kunde däremot inga skillnader ses när det gäller utbildning och/eller tid yrket med avseende på benägenheten att göra orosanmälan till socialtjänsten. Inte heller fanns det i studien tecken på att erfarenheter från tidigare anmälningar till socialtjänsten påverkar benägenheten att anmäla.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS18 SPP600sv
dc.subjectbarn som far illasv
dc.subjectomsorgssviktsv
dc.subjectorosanmälansv
dc.title”Det är nog inte så farligt” En enkätstudie av hur personal i förskolan hanterar oro kring barn som far illasv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post