Show simple item record

dc.contributor.authorEkman, Charlotte
dc.date.accessioned2015-11-10T16:53:51Z
dc.date.available2015-11-10T16:53:51Z
dc.date.issued2015-11-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/41036
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka flickors upplevelser av sin skoltid inom gymnasiesärskolan genom att söka svar på följande forskningsfrågor: • Hur uppfattar flickorna sin skolgång? • Hur beskriver flickorna sin självkänsla, hälsa och delaktighet? Metoden är hermeneutiskt inspirerad, kvalitativ och empirisk. Fem flickor, inskrivna i gymnasiesärskolan, intervjuades kring sex teman: skola, hälsa, fritid, kamrater, framtid och självbild. Resultaten är tematiskt strukturerade och analyserade utifrån Tillys (1998) teori om kategoriell ojämlikhet, Bourdieus (1999) teori om maktförhållanden mellan könen och Goffmans teori om stigmatisering (1963). Studien visar att respondenternas upplevelser av sin skolgång, självkänsla och delaktighet är nära förbundna och svåra att skilja åt. Deras berättelser ger exempel på ojämlikhet, stigmatisering och underordning. I uppsatsen diskuteras också om den nya läroplanen (Gys13) ökat elevernas möjligheter att lindra den stigmatisering som särskoletillhörigheten innebär. Internets betydelse som fristad undan stigmatisering är viktig för några elever. Studien visar också en tydlig koppling mellan ohälsa och ökad ojämlikhet inom flera områden.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT15 IPS11 SLP600sv
dc.subjectgymnasiesärskolasv
dc.subjectfunktionsnedsättningsv
dc.subjectskolgångsv
dc.subjectflickorsv
dc.subjectidentitetsv
dc.subjectinkluderingsv
dc.subjectintegreringsv
dc.subjectstigmatiseringsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.titleMellan olika världar Hur några flickor i gymnasiesärskolan upplevt sin skoltidsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record