Web 2.0 som verktyg för dialog Hur utvecklar företag dialogen av CSR till sina intressenter?
Web 2.0 as a tool for dialogue How do companies develop the dialogue of CSR to their stakeholders?
Abstract
Corporate Social Responsibility (CSR) har setts som ett sätt att både ta ansvar och minska
risken för att oegentligheter ska existera i företag. Företaget behöver i en allt mer
uppkopplad värld föra en dialog med sina intressenter om sitt CSR-arbete och i en sådan
dialog spelar Web 2.0-tjänster en avgörande och viktig roll. Sverige har utvecklat sin
position inom IT till att vara ledande och ligger då bra till för att kunna dra full nytta av
Web 2.0. svenska företag är även bra på att arbeta med CSR-frågor men studier har visat
att de är sämre på att göra detta med hjälp utav internet och Web 2.0. I denna uppsats är
syftet att undersöka hur svenska företag kan utveckla dialogen via Web 2.0-tjänster för att
kommunicera sin CSR-profil till sina intressenter. Detta för att i så stor utsträckning som
möjligt kunna förbättra möjligheterna för företagen att sprida en god bild av varumärket
på internet som aktivt i frågor som rör hållbarhet, samhälle och rättvisa.
Vi genomförde en dokumentanalys på 13 företag aktiva i Sverige för att undersöka hur de
använder sig av Web 2.0 för att kommunicera sitt CSR till sina intressenter, företagen är
bland de största i Sverige inom sina branscher. Efter att ha analyserat resultatet kunde vi
se att de flesta företagen använde sig utav sociala medier men gjorde detta i olika mängd,
från tydlig kundsupport till delning av information, men det fanns även företag som var
mindre aktiva. När vi studerade deras hemsidor fann vi även där en skillnad i dels hur
informationen kring CSR var delad, men också i hur många Web 2.0- och CSR 2.0-
principer hade implementerats.
Vårt bidrag består i fyra förslag som dessa, och andra, företag kan implementera för att
utveckla sin användning av Web 2.0 och förbättra sin dialog med intressenter.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Corporate Social Responsibility (CSR) has been a way to both take responsibility and reduce
the risk of irregularities in a business . The companies exists in an increasingly connected world,
an effective communication with its stakeholders with its CSR-position and Web 2.0 services
plays a crucial and important role in the communication. Sweden has developed its position in
IT become one of the leaders and also in taking full advantages of Web 2.0. Swedish companies
are also great at working with CSR issues but studies have shown that they are less able to do
this with the help of the internet and Web 2.0. In this paper the aim is to investigate how Swedish
companies can develop dialogue through Web 2.0 services to communicate their CSR profile
to its stakeholders and as much as possible improve the ability of businesses to spread a good
image of the brand on the internet active in issues related to sustainability, society and justice.
We carried out a document analysis of 13 companies active in Sweden to investigate how they
use Web 2.0 to communicate their CSR-position to its stakeholders, the companies are among
the largest in Sweden in their respective areas. After analyzing our results we could see that
most companies used social media, but did so to various degrees, from customer support to the
sharing of information, but there were also companies that were less active. And when we
studied their websites, we also found a difference in both how the information on CSR was
shared, but also in how many Web 2.0 and CSR 2.0-principles were implemented.
Our contribution consists of four proposals which could be implemented by companies to
develop their use of Web 2.0 and improve its dialogue with stakeholders.
Date
2015-11-12Author
Abualqumssan, Ahmed
Pettersson, Pether
Keywords
CSR
Corporate Social Responsibility
CSR 2.0
Web 2.0
sociala medier
dialog
Series/Report no.
2015:071
Language
swe